Sírba teszik Vivaldit

Igazán mondom, hogy nagy tisztelője vagyok Szabóki Tündének, szeretem az éneklése tisztaságát, elszántságát, szeretem, ahogy a hangja átvág mindenféle nehézségen és akadályon, rossz akusztikán és megőrült zenekaron, csak halad előre, mint valami lézerkard. De az sehogy sincs rendben, hogy a lézerkard csütörtökön Wagnerben irtja az ellent, pénteken meg Vivaldi-operában. Nem elvi a kifogás, ez egyszerűen két különböző zenei nyelv, nem lehet ennyire párhuzamosan beszélni rajtuk. Szabóki Tünde sem tud. Nem tudja, mit kellene csinálnia, hogyan díszítsen, miképp mondhatna valamit erről a szerepről és történetről.

Tudom, hogy az operaház barokk törekvéseihez türelem kell, mert egy perc alatt ott találjuk magunkat, ahonnét indultunk. Nem tetszik? Akkor nem is játsszuk. Van annyi adóssága az intézménynek a repertoárt illetően, hogy el sem kezdi törleszteni. De most mégis itt ülünk egy háromórás darabbal, a Farnacéval, amelyben nemhogy átélni való súlyos pillanat nincs, de nem is szórakoztató.

Hogyan lehetne ezt a nálunk nem játszott, az operába járók számára is ismeretlen művet élménnyé tenni?
Hogyan lehetne ezt a nálunk nem játszott, az operába járók számára is ismeretlen művet élménnyé tenni?
Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház

Fölmegy a függöny, ami egyébként a Leninmauzóleum Mitridátész feliratú változata, jó az ötlet, hiszen tényleg ez a központi helye a történetnek, itt bujkálnak az antik hősök, meg a címszereplő (Mitridatész fia) is arról beszél, hogy apja szívére volna szükség, hogy állni tudja a sarat a ró maiak ellen. Meg is kezdik hát a szavak rendezői értelmezését, szívet ültetnek át, talán agyat is, a közönség kétségkívül meg van rökönyödve, de aztán jönnie kellene a szerelem, gyengédség, bosszú és egyéb, átlagos ember számára is átélhető érzés pillanatainak.

Néhány érzést azért lehet látni a rendező munkájában. Például elbizonytalanodást. Anger Ferenc mintha leginkább az eseménytelenségtől szorongana. Így aztán öltöznek, vetkőznek, operálnak, megkettőződnek, közben még énekel is valaki, de érdekes ennyi impulzust kapni egyszerre. A nézőnek nincs is más vágya, mint hogy legalább hat táncost vegyenek már le a színpadról, úgyis körülbelül ugyanazokat a Venekei Marianna-féle mozdulatokat kapjuk tőlük, mint néhány éve a Xerxésben, tekerednek, nyújtott lábbal, pipáló lábfejjel, köszönjük.

Persze ha eszünkbe jut a Xerxés, akkor eszünkbe jut az is, hogy ahhoz képest a zenekari munka rengeteget fejlődött, legalább a tempók rendben vannak, és előfordul, hogy Németh Pál vezényletével azt játsszák az árokban, amit kell. Annak is lehet örülni, hogy a sok másra alkalmas vagy mindenre alkalmatlannak látszó szólista között van valaki, aki Vivaldival ki tudja fejezni magát, sőt magát Vivaldit is ki tudja fejezni. Ő a vendégművész, nem saját erő: Xavier Sabata. Őt hallgatva az ember észreveszi Vivaldi és Rossini közeli rokonságát, nemcsak az elképesztő gazdagság és invenció terén, de a komponálás vezérszavakhoz kötöttségében is. Ahogy Rossini indulót ír a Stabat materbe, ha a versben benne van a kard szó, úgy újítja meg Vivaldi a Tél-concerto első tételét, ha jéggé dermed Farnace ereiben a vér.

Mindkét szerző félreértett és alulbecsült, de egyelőre nem az Andrássy úton fogják rehabilitálni őket.

ANTONIO VIVALDI: FARNACE Opera két részben, három felvonásban, olasz nyelven, magyar és angol felirattal. Magyar Állami Operaház

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.