Sam újrajátssza


Ahogy a régi Hacsek és Sajóban mondták: hallotta, hazajött Alpár Gitta Szőke Szakállal. Ne mondja! Megnövesztette?

Az elmúlt évtizedekben Alpár Gitta személye feledésbe merült, de Szőke Szakáll tényleg hazajött, haza a moziba, egészvászon-méretben mosolyog a nagy tokájával Rick bárjának főpincéreként. Hálás vagyok érte, nagyon hálás. Nem is csak érte, hanem az egész filmért, hogy kikerült a tévédobozból, hogy az egyfelől csodálatos, másfelől mégis egy másik filmet jelentő szinkron elkerült alóla. Kálmán György intellektuális hangja, Váradi Hédi halksága most nem változtatja meg a karaktereket. Sam, a zongorista nem Bessenyei Ferenc hangján szólal meg. Bessenyei! Ez kinek jutott eszébe? A következő szerecsen, akit játszott, Othello volt.

A magyar változat most csak feliratként látható, és marad a film, amely keményebb egy kicsit, sablonosabb, Humphrey Bogart szűri a szavakat a rossz fogsorával, Ingrid Bergman töri kicsit az angolt, de olyan káprázatosan szép, hogy az arca elég szórakozás másfél órára.

Fotó: Warner Bros.

Ha tetszik, az egészet le lehetne egyszerűsíteni egy szabvány hím-nőstény szerepcsatára: a férfi meg van sértve, amíg azt hiszi, őt dobták ki, de amint ő dobhatja ki az asszonyt, minden rendbe jön, éljen a haza és a gyönyörű barátság kezdete. De miért tetszene így? A Casablanca már nem önmaga, az As Times Goes By ma a filmstúdió szignálja, Bogart hiába cuclifejű törpe, mégis Woody Allen hőse, és bárki, akire hull az eső, amíg hiába vár valakire, azonosíthatja magát a ballonkabátos előképpel.

Ha mégis megpróbáljuk úgy nézni a Casablancát, mintha csak egy film volna, látszik, hogy a nyomott költségvetés ellenére is szép ez a stúdió-Afrika, és a Michael Curtiznek mondott Kertész Mihály pontosan tudta, hogy ha nincs pénz színekre és eredeti helyszínekre, akkor ott vannak az arcok, annál nincs nagyobb élmény, mint a szemek, ajkak, a szem körüli ráncok. Persze nem lehet a maga nyers formájában ezt mutatni, így aztán sivatag ide vagy oda, a Casablanca a lehető legfüstösebb film, ha van jelenet, amelyben nem cigarettáznak, akkor ott köd van, félhomály, sötét éjjel.

Erre, mondjuk, lehetett számítani. Ami meglepő, az a film sebessége. Folyton azt képzeljük, hogy a világ gyorsul, s vele a filmek is, egyre több az akció, villanás, kapkodás. De a Casablancánál nincs lendületesebb film, egyszerűen azért, mert csak fontos jelenetek vannak benne, minden a cselekményt viszi előre, vagy a szereplők gyors jellemzéséről szól. Lehet utólag panaszkodni, hogy ezek sablonok, de csakis utólag: amíg megy a film, nincs kívülállás. Egyébként is: valakinek a sablonokat is le kell gyártania, valakinek meg kell mondania, mit csinál az igazi férfi. Iszik, dohányzik, szeret. Aki csak az első kettőt tudja, azon Bogart sem tud segíteni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.