Rembrandt pénze
Rembrandt: Önarckép a művész 34 éves korában, 1640-ből (National Gallery, London) |
A tárlat nem lesz drágább, mint a múzeum eddigi nagyszabású kiállításai. A Szépművészeti történetében nem példa nélküli a félmilliárdos költségvetésű kiállítás. A 2006-ban nyílt Van Gogh Budapesten és a 2012-ben nyílt Cézanne és a múlt című kiállítás költségvetése is 500 millió forint volt (bár ez utóbbi költségeit 400 millió forintra tették az akkori újságcikkek), a 2013-ban bemutatott Caravaggiótól Canalettóig című tárlat 450 millió forintba került – tudtuk meg a múzeum sajtóosztályán.
A külföldi kölcsönzésekre alapuló nagy kiállítások költségvetése minden esetben több százmillió forint, a 2009-ben nyílt Botticellitől Tizianóig című tárlat megrendezése is csaknem 350 millió forintba került. Ezek a tárlatok soha nem a múzeum saját költségvetését terhelték, s az elmúlt tíz évben külön támogatásokkal minden kormány hozzájárult a megszervezésükhöz.
A budapesti Rembrandt-kiállításon 170 festményt mutatnak majd be, melyek közül 120, a kiállítás több mint kétharmada érkezik külföldi köz- és magángyűjteményekből (összesen mintegy ötven helyről). A legtöbb alkotást az amszterdami Rijksmuseum és az éppen felújítás alatt lévő stockholmi Nemzeti Múzeum kölcsönzi, előbbi 20, utóbbi 25 darabot.
Minden kép kölcsönzése más és más, mondta Lévay Zoltán, a Szépművészeti sajtóreferense. A múzeumok közötti kölcsönzések egy jelentős része barter, azaz viszontkölcsönzéssel honoráljuk. A kiállítási költségvetés nagy részét a külföldi múzeumokból, gyűjteményekből érkező remekművek szállítási és biztosítási összegei teszik ki. A Rembrandt-tárlat félmilliárdos büdzséjéből a legnagyobb tétel a szállítás, ez körülbelül a harmadát viszi el, tudtuk meg.
Ami a biztosítást illeti, a kölcsönzők egy része természetesen elfogadja az állami garanciát, amennyiben nem, akkor kell biztosítóhoz fordulni. 2012-ben a költségvetési törvényt kellett módosítani azért, hogy az állam garanciát vállalhasson a háromszázmilliárd forintnál magasabb biztosítási értékű kiállításokra is, így lehetett megrendezni akkor a Cézanne-tárlatot.
Rembrandttól 20 képet terveznek bemutatni az őszi kiállításon, elsősorban portrékat. A londoni National Galleryből érkezik egyik legismertebb önarcképe, de kapnak egyet Münchenből és a firenzei Uffiziből is. Megjelennek továbbá olyan, egykor Budapesten őrzött Rembrandtok, mint a Nemes Marcell-gyűjteményből származó Minerva című alkotás, mely ma egy amerikai magángyűjtőé.
Szerepelni fognak egykor Rembrandtnak tulajdonított vagy az ő műhelyéből származó művek is a múzeum saját anyagából, mint a József álma című festmény, amelynek vázlatát bizonyosan a mester rajzolta. A tárlat hét témakörre bontva, mintegy százötven festménnyel reprezentálja a holland aranykort. Rembrandt mellett a Budapesten még soha nem látott Vermeertől is szeretnének prezentálni három remekművet: a Geográfust, az Asztronómust és A katolikus hit allegóriáját.
A tárlat műtárgyainak biztosítási értéke több mint 250 milliárd forint, ezt részben állami garanciával, részben kereskedelmi biztosítással fedezi a múzeum.