Rekordáron kelt el egy szecessziós Zsolnay-váza
Mindezt Csizi Péter, Pécs fideszes alpolgármestere, a baranyai megyeszékhely országgyűlési képviselője jelentette be egy csütörtöki sajtótájékoztatón Pécsett.
A politikus felidézte: a vázát Apáti Abt Sándor, a Zsolnay gyár egyik leghíresebb kerámiaművésze azzal a céllal tervezte, hogy bemutassák: a durva, nehezen formázható anyagnak tartott pirogránitból is tudnak reprezentatív műtárgyakat készíteni. A mintegy száz év után előkerült, egy méter magas, eozinmázas váza 10 millió forintos kikiáltási árról indult a Virág Judit Galéria vasárnapi budapesti árverésén. Kilenc ajánlat érkezett a tételre, végül a pécsi, önkormányzati fenntartású Janus Pannonius Múzeum Zsolnay Múzeuma élt elővásárlási jogával és megszerezte a védett műtárgyat.
Csizi Péter elmondta, a vázát január 8-án 14 órától vehetik szemügyre a látogatók bizonyos, előre meg nem határozott ideig a Zsolnay Kulturális Negyedben. A műtárgy tartós elhelyezéséről később gondoskodnak a Janus Pannonius Múzeum szakemberei. Az alpolgármester elmondta azt is, hogy az alkotás ellenértékét a Janus Pannonius Múzeum saját erőből finanszírozta, de állandó kiállításának biztosításához a pécsi önkormányzat a jövőben támogatást nyújthat az intézménynek, ha az szükséges.
A Pécsre kerülő váza egyike volt az 1906-os milánói világkiállításon kitört tűzvészt túlélt kevés magyar műtárgynak. A szecessziós magyar iparművészet virágkorának csúcsműveit felvonultató magyar pavilon 1906. augusztus 3-án égett le, a műtárgyak több mint 90 százaléka elpusztult, a nagyméretű Zsolnay-vázát azonban sikerült kimenteni a tűzvészből.
A reprezentatív darabot röviddel a világkiállítás után egy külföldi vevő megvásárolta, majd sorsáról mintegy száz évig semmit sem lehetett tudni. A gránátalmafa körül táncoló meztelen nőalakokat ábrázoló, gazdag szimbólumrendszerrel dolgozó műremek 6-8 éve bukkant fel a németországi műkereskedelemben, akkor vásárolta meg jelenlegi tulajdonosa, aki most a Virág Judit Galériának kínálta fel értékesítésre a vázát.