Puccini castingol
Az alapító atyák – Hegyi Árpád Jutocsa, Kesselyák Gergely és Müller Péter Sziámi – 2001-ben olyan fesztivált indítottak el a borsodi központban, amelynek határozott szándéka volt – a bartóki életmű fölmutatása mellett – Közép- és Kelet-Európa operajátszásának bemutatásával, a legszínvonalasabb, újító művek megismertetésével és egy-egy ősbemutatóval gazdagítani a hazai szcénát. Mindennek persze pénzügyi föltételei is voltak, amelyek a fölfutás kezdeti évei után fogyatkozni kezdtek. Bátor Tamás operaénekes invenciózus igazgatásának utolsó évében, tavaly már katasztrofális pénzhiánnyal küzdöttek Miskolcon, a tervezett program nagy része elmaradt.
Tavaly meghívásos pályázattal Kesselyák Gergely karmester visszatért fesztiváligazgatóként, és már első nyilatkozataiban stílusváltást hirdetett: az opera halálának veszélyéről és arról beszélt, hogy az utcára kell vinni a műfajt, egyesíteni a „musical népszerűségét az opera zenei igényességével”. Ennek jegyében szerepel az idei Bartók+Puccini 2012 programban egyebek között a Bohémélet Bohém casting című rockosított változata a Fővárosi Operettszínház, a Thália és a miskolci fesztivál közös produkciójában. A három színpadi Bartók-művet (A csodálatos mandarint, A kékszakállú herceg várát és A fából faragott királyfit) egyesített előadásban az Experidance Társulat adja elő Román Sándor néptánckoreográfiájával és rendezésében. Miklósa Erika jazzopera-koncertet ad. Vidnyánszky Attila felvonásonként különböző napokon („szappanopera”-szerűen) városi téren játszatja a Toscát. Egyetlen külföldi operaelőadás a színlapon a Triptichon (A köpeny, Angelika nővér, Gianni Schicchi) a Kolozsvári Magyar Opera vendégjátékaként. Koncertszerű előadásban hangzik el a Turandot és a Pillangókisasszony, de egyelőre nem tudták ismertetni a szereposztást, mert az még „pénzfüggő”.
A finanszírozás szerény. Kriza Ákos, Miskolc fideszes polgármestere ugyan bejelentette, a város idén a tavalyinál többel, 80 millió forinttal támogatja az operafesztivált. Lapunk kérdésére elhangzott, további 30 milliót a Nemzeti Kulturális Alaptól, és 30 milliót szponzoroktól várnak (a fesztivál a kezdetekben még 300 millió körüli köztámogatásra számíthatott).
Elhangzott az is, korábban vádak érték a rendezvényt, hogy túlságosan a „vájtfülűeknek” szól, ezért is kellett populárisabbá tenni. Kesselyák szerint nagyon hiányzik a kortárs népopera, amely a mai igényeknek megfelelően szólal meg. Ezért zeneszerzőversenyt hirdetnek, és a fesztivál új darabokat fog megrendelni.