Polanski és a szellemíró

Polanski ismét a csúcson - írhatnánk, ha Polanski elkísérhette volna a filmjét a Berlinaléra. A The Ghost Writer ugyanis pazar kis film, megérdemli, hogy beszéljenek róla. Hibátlan hitchcocki thriller, és mivel a film noir stílusjegyeit is hordozza, az életműben a Kínai negyeddel mutatja a legtöbb rokonságot. Ráadásul még az évtizedek óta halott politikai krimik előtt is tiszteleg.

Hogyan sikerült befejezni a filmet? - szegezte neki a moderátor kérdést a film producerének, Robert Benmussának a sajtóbemutatót követő tájékoztatón. Jogos az érdeklődés, mivel a válaszra még azok is kíváncsiak, akiknek esetleg eddig nem mondott sokat a Kés a vízben, a Kínai negyed, a Zongorista vagy a Keserű méz alkotójának a neve. A producer elmesélte: Polanski már a forgatás alatt elkezdte vágni az anyagot, majd utána, tavaly májustól augusztusig 99 százalékosra vágta a filmet. A tökéletesítést tényleg a börtönből végezte el, melyhez a rendező svájci ügyvédje egyfajta futárként asszisztált.

A következő kérdés is adott volt, miszerint a színészeknek milyen élmény volt a Polanskival való munka. Pierce Brosnan szerint egy ilyen intenzív életet élő művésszel csak intenzív lehetett, Ewan McGregor pedig a rendező sokoldalúságát említette és karizmatikus módszerét. Ahogy fogalmazott, a teljesítménye 50 százalékát Polanski intenzív jelenléte határozta meg, márpedig más rendezővel ilyen még soha sem történt vele.

Egyébként Benmussa már az elején kijelentette: ez most nem az alkalmas hely és idő, hogy a rendező letartóztatását és az azt követő eseményeket kommentálja.

És mennyire igaza van.

A The Ghost Writer ugyanis pazar kis film, megérdemli, hogy beszéljenek róla. Hibátlan hitchcocki thriller, és mivel a film noir stílusjegyeit is hordozza, az életműben a Kínai negyeddel mutatja a legtöbb rokonságot. Ráadásul még az évtizedek óta halott politikai krimik előtt is tiszteleg. Ez utóbbi persze az író-forgatókönyvíró Robert Harrisnek is köszönhető, akinek regényei általában többé-kevésbé politikai mondanivalóval vannak átitatva. A 2007-ben kiadott The Ghost Writer, az író szavai szerint már dokumentarista műnek hat, pedig teljeséggel fikció.

A cselekmény középpontjában a címben szereplő „szellemíró" (aki híres emberek helyett, az ő nevük alatt írja meg bestsellernek szánt önéletrajzi műveiket) áll, akit éppen a közérdeklődés középpontjában lévő volt brit miniszterelnök, Adam Lang életrajzának felturbózására szerződtetnek. A szituációt bonyolítja, hogy Lang ellen „összeesküszik" a világ: négy arab terroristának vélt foglyot kiadott ugyanis az Egyesült Államoknak, ahol megkínozták őket. Az író helyzetét még az is sejtelmessé teszi, hogy elődjének a holttestét a tengerből halászták ki. Az egyik szellem váltja a másikat. Kérdés, hogy kerül be a képbe a CIA? Hogy mennyit ér egy szellem élete, azaz az átlagemberé, aki hirtelen extrém szituációba került, azt csak a film végén tudjuk meg. A suspense az utolsó képkockáig kitart, és nem engedi el a nézőt. Ez pedig több mint mesteri.

„Nagy-Britannia olyan, mintha az 51-dik amerikai állam lenne" - hangsúlyozta Harris a valóság és a fikció közötti párhuzamot firtató kérdésre a sajtóbeszélgetésen, ahol az Adam Langet alakító Pierce Brosnan pedig azon tréfálkozott, hogy Polanski azt kérte tőle, felejtse el Tony Blairt a karakter megformálásánál. Ezért eljátszotta Tony Blairt. Az ex-007-es ügynök beszélt még a karrierjéről is: James Bond szerepe nagyon fontos része az életének. Különösen, mert lehetővé tette, hogy az ott szerzett hírnév segítségével megalapíthatta a saját produkciós cégét, és olyan mozikat hozhatott tető alá, mint a Thomas Crown-ügy vagy a Matador. És még a jó szerepek is megtalálják, mint most Adam Langé. „Hát, igen, ez most az aratás időszaka" - summázta elégedetten Brosnan

Ewan McGregor a The Ghost Writer-ben Roman Polanski filmjében
Actor Ewan McGregor appears in a scene from the film 'The Ghost Writer'. The film, directed by Roman Polanski will appear in competition during the 60th Berlinale film festival, which runs from February 11-21. REUTERS/Kinowelt GmbH/REUTERS/Handout (GERMANY - Tags: ENTERTAINMENT) FOR FESTIVAL COVERAGE ONLY. THE RIGHTS FOR USE END ON MARCH 15, 2010. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. NO ARCHIVES
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.