Polanski és a szellemíró
Hogyan sikerült befejezni a filmet? - szegezte neki a moderátor kérdést a film producerének, Robert Benmussának a sajtóbemutatót követő tájékoztatón. Jogos az érdeklődés, mivel a válaszra még azok is kíváncsiak, akiknek esetleg eddig nem mondott sokat a Kés a vízben, a Kínai negyed, a Zongorista vagy a Keserű méz alkotójának a neve. A producer elmesélte: Polanski már a forgatás alatt elkezdte vágni az anyagot, majd utána, tavaly májustól augusztusig 99 százalékosra vágta a filmet. A tökéletesítést tényleg a börtönből végezte el, melyhez a rendező svájci ügyvédje egyfajta futárként asszisztált.
A következő kérdés is adott volt, miszerint a színészeknek milyen élmény volt a Polanskival való munka. Pierce Brosnan szerint egy ilyen intenzív életet élő művésszel csak intenzív lehetett, Ewan McGregor pedig a rendező sokoldalúságát említette és karizmatikus módszerét. Ahogy fogalmazott, a teljesítménye 50 százalékát Polanski intenzív jelenléte határozta meg, márpedig más rendezővel ilyen még soha sem történt vele.
Egyébként Benmussa már az elején kijelentette: ez most nem az alkalmas hely és idő, hogy a rendező letartóztatását és az azt követő eseményeket kommentálja.
És mennyire igaza van.
A The Ghost Writer ugyanis pazar kis film, megérdemli, hogy beszéljenek róla. Hibátlan hitchcocki thriller, és mivel a film noir stílusjegyeit is hordozza, az életműben a Kínai negyeddel mutatja a legtöbb rokonságot. Ráadásul még az évtizedek óta halott politikai krimik előtt is tiszteleg. Ez utóbbi persze az író-forgatókönyvíró Robert Harrisnek is köszönhető, akinek regényei általában többé-kevésbé politikai mondanivalóval vannak átitatva. A 2007-ben kiadott The Ghost Writer, az író szavai szerint már dokumentarista műnek hat, pedig teljeséggel fikció.
A cselekmény középpontjában a címben szereplő „szellemíró" (aki híres emberek helyett, az ő nevük alatt írja meg bestsellernek szánt önéletrajzi műveiket) áll, akit éppen a közérdeklődés középpontjában lévő volt brit miniszterelnök, Adam Lang életrajzának felturbózására szerződtetnek. A szituációt bonyolítja, hogy Lang ellen „összeesküszik" a világ: négy arab terroristának vélt foglyot kiadott ugyanis az Egyesült Államoknak, ahol megkínozták őket. Az író helyzetét még az is sejtelmessé teszi, hogy elődjének a holttestét a tengerből halászták ki. Az egyik szellem váltja a másikat. Kérdés, hogy kerül be a képbe a CIA? Hogy mennyit ér egy szellem élete, azaz az átlagemberé, aki hirtelen extrém szituációba került, azt csak a film végén tudjuk meg. A suspense az utolsó képkockáig kitart, és nem engedi el a nézőt. Ez pedig több mint mesteri.
„Nagy-Britannia olyan, mintha az 51-dik amerikai állam lenne" - hangsúlyozta Harris a valóság és a fikció közötti párhuzamot firtató kérdésre a sajtóbeszélgetésen, ahol az Adam Langet alakító Pierce Brosnan pedig azon tréfálkozott, hogy Polanski azt kérte tőle, felejtse el Tony Blairt a karakter megformálásánál. Ezért eljátszotta Tony Blairt. Az ex-007-es ügynök beszélt még a karrierjéről is: James Bond szerepe nagyon fontos része az életének. Különösen, mert lehetővé tette, hogy az ott szerzett hírnév segítségével megalapíthatta a saját produkciós cégét, és olyan mozikat hozhatott tető alá, mint a Thomas Crown-ügy vagy a Matador. És még a jó szerepek is megtalálják, mint most Adam Langé. „Hát, igen, ez most az aratás időszaka" - summázta elégedetten Brosnan