Plazázás a múzeumban Jézus-hallal

A megőszült ál-Vágó Istvánnal, a dupla aranykapuval, az ékköves koronával és a Jézus Krisztust szimbolizáló hallal feltörekedett gyorséttermi világhálók rövid bemutatójával nyit a Magyar Kereskedelmi és vendéglátóipari Múzeum legújabb kiállítása, a Plázavilág. Az anyag jórészt tanulságos szöveges prezentáció, de hangulatos tárgyegyüttesek is fel-felbukkannak a tárlaton.

A tárlat elmeséli, hogyan szabták át hétköznapjainkat az 1990-es évek. A rendszerváltás után az országot elárasztották a külföldi termékek, a lakosságnak meg kellett tanulnia egy merőben új, multinacionális miliőben tájékozódni és fogyasztani. Ennek az új világnak a hozadéka a pláza is, mely más, mint elődjei, az olyan sokféle terméket egy helyen árusító üzletházak, mint a Flórián Üzletközpont, vagy a Sugár. A pláza egy új „életérzést", új életmódot hozott.

A leárazás életérzése
A leárazás életérzése

Mert a plázába korántsem csak vásárolni járunk, hanem eszünk-iszunk, szórakozunk, moziba megyünk, beszélgetünk. A pláza egy különálló világ a városban, amely saját szabályai szerint működik, élményt kínál, vágyakat ébreszt, alakítja a vásárlási szokásokat, hatással van egy egész város mindennapjaira.

A kiállításon, egy interaktív eszköz segítségével  egyebek mellett megtudhatjuk: nagyon hibás a sztereotípia, amely szerint a plazákban többnyire tinédzserek lődörögnek, a statisztikából ugyanis kiderül, hogy a fiatal plázajárók aránya a tíz százalékot sem éri el, a derékhadat, azaz a látogatók negyven százalékát a 21-30 éves korosztály adja. Kiderül az is, hogy a magyar vásárló nem kifejezetten márkahű, sokkal inkább akciófüggő, valamint, hogy az is, hogy a mallok a minél féktelenebb pénzköltés érdekében és reményében a különféle építészeti, térrendezési megoldásokkal mennyire rafináltan szabályozzák a közönség mozgását. Észre sem vesszük.

A legmegkapóbb a pláza-ajándékokból összeállított kollekció. A gazdagon logózott felhozatalban láttunk csimpánzarcú plüss-szarvast, tojásból kikelő, hidrokefaloid csibét, felpuffadt katicabogarat, mi több, egy derékszögben eltört fülű nyúllal ékesített hűtőmágnest is.

A kiállítás február 22-ig látható.

 

 

 



 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.