Pistoletto a Louvre-ban

Michaelangelo Pistoletto olasz festő és szobrász "szabad kezet" kapott a Louvre-ban: a fogyasztói társadalom és kulturális ipar ellen létrejött Arte Povera művészeti mozgalom alapítójának mintegy 15 műve látható csütörtöktől a világ egyik legnagyobb múzeumának klasszikus gyűjteményeiben kiállított remekművek között.

A kortárs művészet olyan nagy személyiségei után, mint Jan Fabre, Abbasz Kiarosztami, Le Clézio, Wim Delvoye, Enki Bilal vagy Walid Raad, a Carte blanche elnevezésű sorozatban a 80 éves Michaelangelo Pistoletto szeptember 2-ig megtekinthető munkái az olasz festészet, a középkori gyűjtemény és a görög és római antikvitás remekműveire válaszolnak a Louvre különböző termeiben.

"A Louvre-ban kiállítani számomra fantasztikus lehetőség. Ez a múzeum ugyanis a mítoszokon és a művészeten keresztül átfogó képet nyújt az emberiség történetéről. A saját munkáim kiállításával egy adott történelmi pillanatban a Louvre-ban a jelenlegi helyzetet tudom értelmezni" - hangsúlyozta az olasz művész a megnyitó előtt. A papírból gyúrt földgömb és a használt ruhák kupacán merengő Vénusz 1967-ben készült szobra például a Szamothrakéi Niké mellé került.

"Ezzel az installációval az újrahasznosítás gondolatára reflektálok: mindegyik rongyból készülhet egy új ruhadarab" - mutatott rá Pistoletto, akinek a tükör művészi erejét kiemelő műveiből több is kiállításra került. A tükörben önmagát megpillantó látogató az alkotás főszereplőjévé válik, a művek "egyszerre tükrözik vissza a múltat és a jelent, a műalkotásokat és a látogatókat" - hívta fel a figyelmet a művész. A Louvre középkori gyűjteményében pedig színes neonokból készült világító mondatokat aggatott fel, amelyek a Földközi-tenger körül élő népek nyelvein idézik meg a szerelmet.

Michelangelo Pistoletto 1933-ban született Biellában. Apja festő-restaurátorműhelyében nőtt fel, majd alkalmazott grafikát tanult. 1956 és 1960 között készült első olyan önarcképsorozata, ahol háttérnek visszatükröző, fémes színeket választott. 1962 óta alkalmazza az acéltükörre applikált fotó technikáját. A hatvanas évek második felében kibontakozó Arte Povera mozgalom alapítójaként az úgynevezett "szegény művészet" atyjává vált hullámpapírból, rongyokból vagy elektromos vezetékekből készült installációval.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.