Szex az operában
Dénes István karnagy a zongora mögül kalauzolja közönségét, ezúttal az operákban felbukkanó szexualitást vagy inkább erotikát helyezve a középpontba. A művek cselekménye mellett jut idő a keletkezéstörténetre és néhány anekdotára. Szabad asszociációkkal, de kronologikusan haladunk előre a zenei illusztrációk között.
Mozart Don Giovannijától indulva megismerkedünk a behízelgő hajlításokkal és erotikus kvart lépésekkel. A pódiumon Szakács Ildikó mezzoszoprán és Jekl László basszbariton ül jelmez nélkül, civilben, hogy a következő pillanatban Don Giovanni és Zerlina évődjön helyettük egy pikáns duettben, amelynek a végén, a közönségen átvágva, el is szöknek.
Bándi Írisz Réka teljes spanyol díszben lép elő, hogy leleplezze, Bizet Carmenjének híres Habanera: „L’amour est un oiseau rebelle” áriáját valójában egy spanyol zeneszerző, Sebastián Iradier El Arreglito című dala alapján írta. A francia Bizet sosem járt Spanyolországban, népdalnak vélte a felhasznált motívumot, és amikor rájött tévedésére, sűrű bocsánatkérések közepette tüntette fel forrását a partitúrában.
Az operákat rejtett összefüggések hálózata szövi át, számos egymás közötti utalás, átkacsintás bukkan fel bennük. A Carmen dallamának párját például Erkel Bánk bánjában találjuk. Melinda és Ottó duettjében – az asszony spanyol – ugyanúgy az erotikus végzet a motívum, mint Bizet-nél.
A Turandotból Kalaf Liunak szóló áriája – Bándi János előadásában – vezet el minket a felismeréshez, hogy az opera alapképlete a háromszög, ez viszi tovább a cselekményt. Majd végigzongorázzuk a szerelem és a szexualitás különféle aspektusait, különös tekintettel Wagner munkásságára, akinek Dénes szerint valamennyi műve felfűzhető erre a motívumra (A bolygó hollandi – szerelem és hűség, Lohengrin – szerelem és titok, A Nibelung gyűrűje – szerelem és hatalom, Tannhäuser – égi és földi szerelem). Bartók A csodálatos mandarinjában felfedezett sikamlós csúszások után Gershwin Porgy és Bessjének zenéjében már az explicit szexet hallhatjuk.
Az operaházi előadásokhoz szokott fülnek különleges élményt nyújt, ahogy az énekesek hangja kitölti a szűk teret, de nem feszíti szét hivalkodva. Az áriák világában kevésbé járatosak biztonságos környezetben barátkozhatnak a műfajjal. Az Operabeavató című előadássorozat következő darabja az ármány megjelenését járja körül.
KÖVETKEZŐ ELŐADÁS: Budaörsi Latinovits Színház, Adler kávéház. Időpont: 2014. 11. 26.