Őrségváltás faunnal

„A kiskora óta az indiánok között nevelkedett John Russell inkább érzi magát rézbőrűnek, mint fehérnek. Amikor az öröksége ügyében a városba kell utaznia, először szembesül a fehérek világának farkastörvényeivel. A postakocsin utazó vegyes társaság kicsinyes civódásai hűen tükrözik a ,civilizáció’ urainak gyarlóságait, s amikor rablótámadás éri őket, végképp elszabadulnak az indulatok. Csak egyvalaki akad az egész társaságból, aki képes emberi módon viselkedni...”

Önök szerint ki lehet az az egyetlen, aki emberi módon viselkedik? És ha segítek, hogy az 1967-ben forgatott, eredetileg Hombre címet viselő amerikai westernben Paul Newman alakította John Russellt? Na látják. Egyébként igazán jó és felettébb veszélytelen filmnek kell lennie, ha két évvel a hazai premier után már Budapesten is bemutatták. Márpedig a Népszabadság fotóriporterének képe bizonyítja: 1969 májusában Pest egyik legkedveltebb mozijában, a Dohány utca sarkán álló Bástyában A hallgatag embert játszották.

Azt hiszem, aki járt valaha Budapesten, ismeri ezt a kereszteződést. A nagykörúton vagyunk (manapság Erzsébet, akkoriban Lenin), hátunk mögött találkozik a Kertész utca a Dohány utcával, előttünk a Blaha Lujza tér. Már nem áll a Nemzeti Színház – kopár helyét takarja az Emke tömbje –, viszont mindenféle földi jóval csábít az „éjjel-nappali csemege”. No meg persze a már említett Bástya, Budapest egyik legkedveltebb filmszínháza. Carmen néven mozirajongók és filmesek kávéházaként nyílt meg még a tízes években, hogy aztán Carmen Mozgóvá váljon 1921-ben. (Igaz, Szántó Erika adatai szerint a tervezéskor még Jókainak szánták, de talán a bevált elnevezés nagyobb üzleti sikerrel kecsegtetett.) Díszes, dúsan aranyozott és festményekkel ékes mozi volt, de híressé nem ez, sőt még csak nem is a pompás büfé tette, hanem az az építészeti bravúr, amellyel kialakították: a tervezők kiváltották a fölötte lévő, háromemeletes bérház aloszlopait, hogy így teremtsenek elég helyet a hatszáz személyes nézőtér számára.

Amúgy meg listázzák velem együtt bátran a többi hatvanas évekbeli utcai kelléket: bedobós személymérleg, műkő virágtartó, ostornyéllámpa, dzsörzépulóver és miniszoknya…

Mégis, számomra az a legérdekesebb ezen a képen, ami nincs rajta. A szobor. Abban az időszakban járunk ugyanis, amikor ezen a picike pesti téren semmiféle műalkotás nem állt. Pedig a felnőttek jól emlékezhettek, hogy két évtizeddel korábban egy igencsak markáns bronzfigura uralta a teret. Rákosi Jenő magasodott itt, agitatív testtartásban, arccal az egykor általa igazgatott Népszínház és a mögötte meghúzódó – hajdani lapjainak is otthont adó – sajtószékház felé. Igaz, a szobor nem elsősorban irodalmi és kulturális ténykedésének, hanem hazafiúi tetteinek volt hivatva emléket állítani. A revizionista küzdelmekben hű társa, Lord Rothermere emeltette, egy évvel Rákosi 1929-ben bekövetkezett halála után. A szobor talapzatán még két dombormű is helyet kapott, az egyik íróasztalánál ábrázolta az írót, a másik pedig a lorddal való kézfogás közben a politikust.

A szobor kisebb sérülésekkel ugyan, de megúszta a háborús ostromot, aztán csendben eltűnt a térről. Mire az 1925 óta Palace néven működő mozi állami tulajdonná és Bástyává lett, már a talapzatból sem maradt semmi. Ám ha ma sétálnak el erre a három utca által közrefogott terecskére, megint csak két nagy változásnak lehetnek tanúi. Egyrészt találkozhatnak egy bronz faunnal, aki egy csobogó fölött, egy fa ölelésében markolja komoran a lantját. Marton László művét 1985-ben avatták föl. Másrészt bármennyire keresnék is a mozit, csalódás érné önöket: bizony csak egy bankot találnának a hűlt helyén.

Májusi eső
1014-kéri-dániel-kepmento
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.