Online újságosstand, 15 dollárért

Journalism Online néven olyan fizetős portált szerveznek neves médiaguruk az Egyesült Államokban, amelyen az összes nagy újsághoz hozzáférhetnek majd az előfizetők. A lapok a kattintások arányában részesülnek majd a bevételből.

Túlment az eddigi ötletelésen, és konkrét elképzeléssel rukkolt elő az amerikai média három ismert személyisége arra vonatkozóan: hogyan állhatna át az írott sajtó az internetes (online) tartalom fizetőssé tételére. Steven Brill, a Court TV és az American Lawyer ügyvédmagazin alapítója, L. Gordon Crovitz, a The Wall Street Journal korábbi kiadója és Leo Hindery médiatanácsadó az őszre olyan internetes felületet tervez, amelyen az Amerikában aprópénznek számító mintegy havi 15 dolláros (3300 forint) hitelkártyás befizetés ellenében az olvasók egy egész online újságosstandot kapnak.

Az általános hírportál Journalism Online néven fut majd, alapítói most tárgyalnak a kiadókkal. - A legfontosabb ebben a használat egyszerűsége. Az online díjbeszedésre vonatkozóan a legnagyobb akadály a „tranzakciós súrlódás", nem pedig a tényleges költség. A mi rendszerünkkel egyetlen jelszóra lesz szüksége, és csak egyszer adja meg a hitelkártyaszámát - nyilatkozta Brill a The New York Timesnak.
A „stand" annak próbája is lehet, hogy a lapoknak milyen tartalomért érdemes pénzt kérniük; az amerikai befektetők újságja, a The Wall Street Journal a papírkiadás előfizetőinek például online is nagyobb kínálatot nyújt. Legfőképpen pedig mentesíti a kiadókat a saját fizetős rendszer kiépítésével járó nehézségektől. Az online látogatottság arányában osztozhatnak a jutalékon.

Az elképzelés annál is inkább feltűnést keltett az Egyesült Államokban, mivel töretlenül folytatódik az írott sajtó lejtmenete. Az ország vezető kiadója, a Gannett az idénre a lapjainál 30 százalékos hirdetési bevételcsökkenést vár, tévécsatornáinál viszont csak ennek a felét. A ZenithOptimedia médiaügynökség 2009-re országosan 8,7 százalékos visszaesést jelez előre hétfőn közölt jelentésében.

A válsághullám elérte a 2,3 milliós példányszámú USA Todayt - a Gannett, és egyben az ország legnagyobb lapját - is. A főleg szállodákban terjesztett orgánum példányszámát az idegenforgalom visszaesése miatt az elmúlt fél évre várhatóan százezerrel lefelé korrigálják, és további érvágást jelent, hogy a Marriott International hotellánc júniustól felszámolja a lap automatikus kézbesítését szállóvendégeinek.

A legújabb médiabotrány is tünetértékű. Az ország negyedik legnagyobb napilapja, a Los Angeles Times - kiadója csődvédelem alatt áll - címlapján az NBC tévécsatorna „reklám" feliratú, de újságcikk formátumú hirdetését közölte. Nemrég negatív visszhangot váltott ki a The New York Times első, címlapon megjelentetett csíkhirdetése is. A The Washington Post eddig csak saját tartalmat közölt nyitóoldalán, ez azonban nem jelenti azt, hogy anyagi gondjai eltörpülnének versenytársaiéihoz képest.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.