Nem méltó az olvasásra a puha fedél

Meg lehet-e haladni a populáris és a magasirodalom közötti értékalapú megkülönböztetést? Legyen-e örök lelkiismeret-furdalása az olvasónak, mert Dan Brownt éppolyan jónak tartja a maga területén, mint Esterházyt vagy Nádast? A kétnapos konferencia szerint jobb, ha lassan elfelejtjük ezeket a kategóriákat.

Zsáner, pop, kultúra címmel rendezett a József Attila Kör és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szociológia és kommunikáció tanszéke konferenciát, többek között azért, hogy választ kapjanak olyan kérdésekre, hogy miért is népszerű a népszerű, folytat-e párbeszédet egymással a magas- és a popirodalom, vagy miként lehetne úgy megkülönböztetni egymástól kedvenc kriminket kedvenc szépírónktól, hogy lehetőleg senki se sértődjön meg.

Dan Brownt olvasni nem ciki angolszász nyelvterületen
Dan Brownt olvasni nem ciki angolszász nyelvterületen
David W. Cerny / Reuters

Angolszász nyelvterületen senkinek sem kell szégyenkezve elbujdosnia, ha nagy nyilvánosság előtt vallja be, márpedig az ő kedvenc írója Agatha Christie vagy Nick Hornby, és nem Shakespeare-rel kel és fekszik (már ha elfelejtik, hogy a drámaíró milyen közönségnek írt saját korában). Nálunk viszont már a ponyva és a lektűr kifejezések erőteljes pejoratív hatásukkal jelzik, hogy valami értéktelenebbről van szó. Ráadásul valamikor az előbbit a puha borító, utóbbit a kemény kötés jellemezte, pontosan orientálva az olvasót. Ezért is folyamodtak a könyvesboltok és internetes üzletek a „szórakoztató irodalom” semleges kategóriájához. Vagy még inkább az irodalom dobozba zsúfolnak bele mindent.

Bélyeg készült róla, mégsem biztos Rejtő helye az irodalmi kánonban
Bélyeg készült róla, mégsem biztos Rejtő helye az irodalmi kánonban

– Az értékalapú megkülönböztetés csupán retorikai mankó. Ráadásul megbéklyózza a gondolkodásunkat, ahelyett hogy felszabadítana, hiszen leginkább olyankor használjuk, ha már nem jut az eszünkbe semmi értelmesebb –magyarázza Bárány Tibor, a konferencia egyik szervezője. A megoldás szerinte: el kellene felejteni az effajta kategóriákat, a művészetkedvelők és olvasók eleve mindenevők. Persze mindez nem egy-két éven belül következik be majd, de talán egy évtized múlva már egészen mindegy lesz, hogy egy-egy könyvet hova sorolunk.

Már azért is, mert az újkori kortárs irodalom sajátossága, hogy előszeretettel emel be a szépirodalom mezejébe a populáris műfajokra jellemző kódokat, beszédmódot, zsáneri fordulatokat. Egyre jobban kacsintanak át egymáshoz a szerzők: a krimiírók súlyos társadalmi kérdéseket feszegetnek, a szépírók pedig a krimi elemeit kölcsönvéve formálják meg a nyersanyagukat, és szem előtt tartják olvasóik szórakoztatását is. Bár a könnyedség, a szórakoztatás igénye sokáig olyan gyanú volt, amelyet jobb volt messzire kerülnie az írónak, ha komoly elismerésre vágyott.

Az is kiderült a konferencián, hogy a csehek és a szlovákok ezen a téren előrébb tartanak. Ott már komoly filológiai eszközökkel sikerült feldolgozni a két világháború közötti füzetes regényeket. Komoly monográfiák születtek a témában krimi- és sci-fi könyvek szerzőiről. Miközben nálunk a légiós regények Rejtő Jenője még mindig a senki földjén bolyong.

– Senki nem azt várja el, hogy az Élet és Irodalom egész oldalas Dan Brown-kritikát hozzon, hiszen egészen más az olvasóik ízlése – magyarázza Nádor Zsófia szerkesztő.

– Sokkal inkább az vezetne célra, ha a mostani kritikusoknak, kutatóknak lenne olyan eszköztáruk, amellyel meg tudják közelíteni a műfajt, vizsgálni tudják sajátosságait. Már vannak erre utaló jelek, és ez garantálhatja azt is, hogy a kategória közötti különbségek nem csupán megszűnnek, hanem értelmüket is vesztik majd egy idő után. És ez fogja majd elérni, hogy az erre nyitottabb fórumok akár a bestsellerkritika vagy -tanulmány felé is nyissanak, ezzel is szélesítve a most még nagyon szűknek látszó skálát. Hiszen egyre több olyan regény születik majd, melyet egyre nehezebb lesz elhelyezni a mostani, megmerevedett fogalmaink szerint. Jelenleg az effajta műveket konok hallgatás vagy értetlenség veszi körül, éppen besorolhatatlanságuk okán. Ám egy idő után ez már nem lehet kifogás. Nem a szerzőknek, hanem a befogadóknak kell új kulcsokat találniuk, már ha nem akarnak lemaradni az irodalom gyorsan robogó expresszéről.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.