Nagyobb költségvetés, több program – bővül a Tavaszi Fesztivál
Idén március 21. és április 6. között, 34. alkalommal rendezik meg a Budapesti Tavaszi Fesztivált. „Egy megújult, komplex városfesztivált szeretnénk az idei évtől létrehozni” – mondta Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a fesztivál mai sajtótájékoztatóján. A vízió megvalósításának érdekében a főváros mellé a kormány is beszállt a finanszírozásba, és a rendezvény költségvetése a tavalyi 670 milliós összegről idén 1,6 milliárd forintra nőtt. Ennek köszönhetően a helyszínkínálat is bővült: idén 58 különböző helyen zajlanak majd az események.
A fesztivál legtöbb programot adó helyszínei: a Művészetek Palotája (Müpa), a Budapest Music Center, a Millenáris, a Bálna, a Nemzeti Színház és a márciusban – hosszú évek után – ismét megnyíló, felújított Vigadó. Emellett szabadtéri programokra is lehet számítani. Az ígéret szerint a legváratlanabb helyeken bukkannak majd fel zenészek, táncosok, különleges installációk, performanszok, amelyekben akár a nézők is szerepet kaphatnak.
A programsorozat ingyenes műsorokat is kínál, a jegyárak pedig 1000 és 19900 forint között mozognak. A több mint 10 nap során mintegy 170 magyar és külföldi produkcióval találkozhat a közönség. Többek között látható lesz Lermontov Álarcosbálja a Vilniusi Kisszínház vendégjátékában, de rendeznek városi sétákat, illetve sakkfesztivált is a Bálnában. A teljes programkínálat a btf.hu–n elérhető.
„Ezekkel a műsorokkal már rangosabb külföldi rendezvényekre is lehet majd kopogtatni” – mondta Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója. Hozzátette: „a Bécsi Filharmonikusok meghívásával nem titkolt célunk, hogy közelebb kerüljünk a közép-európai kulturális központokhoz, a Prága-Bécs kettőshöz”. Úgy tűnik, a nagyobb büdzséből a paletta szélesítésére is futotta, a feltörekvő urbánköltészet, a slam poetry is bekerült a programkínálatba. „Szeretnénk a fiatalabb korosztály felé is nyitni” – mondta Káel. „Habár egyre keresettebb célpont Budapest, még mindig nem a kultúra miatt látogatnak hozzánk külföldiek” – magyarázta Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt (MT Zrt.), vezérigazgató-helyettese.
A költségvetésben egyébként 200 millió forintos külföldi marketingtevékenység is szerepel, bár ebből menedzselik majd az őszi fesztivált is. Az MT Zrt. többek között a fesztivált megelőző hetekben külföldi újságíróknak szervez tanulmányutakat, amelyeken a magyar kultúrával és gasztronómiával ismerkedhetnek a résztvevők. Emellett sajtótájékoztatókat tartanak az esemény népszerűsítésére több európai nagyvárosban, például Londonban, Berlinben, Párizsban, Brüsszelben vagy Moszkvában. „Számítunk külföldi közönségre is, már számos rangos külföldi médiumban beszámoltak a fesztiválról” – tette hozzá Horváth.