Morális döntés

Több évtized után a londoni Tate Gallery visszaadja a Hatvany-örökösöknek John Constable egyik festményét. A neves angol művész alkotását a második világháború idején, vélhetően 1944-ben rabolták el Hatvany Ferenc gyűjteményéből, és több kézen át került a világhírű galériába.

A festőként és műgyűjtőként ismert, 1958-ban a svájci Lausanne-ban elhunyt Hatvany Ferenc gyűjteményéről legendák szólnak. Picasso, Manet, Cézanne, Tintoretto festményei mellett egy Constable-kép, a Hajó partra vontatása Brightonnál is a kollekció része volt. A mű valószínűleg 1962-ben került Londonba a Leger galériába, majd innen a Broadway Art Gallerybe. Itt vásárolta meg valaki, aki 1986-ban a Tate-nek adományozta. Az egykori Hatvany-gyűjtemény örökösei, hogy visszaszerezzék a művet, 2012-ben fordultak a Spoliation Advisory Panelhez (elrabolt műkincsek tanácsadó bizottsága), amely testület az ilyen ügyekben eljárni hivatott.

John Constable: Hajó partra vontatása Brightonnál (1824)
John Constable: Hajó partra vontatása Brightonnál (1824)

A Spoliation Advisory Panelt 2000-ben azzal a céllal hozták létre az Egyesült Királyságban, hogy a holokauszt idején elrabolt műkincsekkel kapcsolatos igényeket rendezze, ha a kérdéses műtárgy ma az Egyesült Királyság valamelyik nemzeti gyűjteményében található. A szervezet nemcsak a jogi helyzetet vizsgálja, hanem a morális elvárásokat is, beleértve az igény erkölcsi alapjait, amely megalapozhatja a visszaszolgáltatási kötelezettséget akkor is, ha elévülés miatt nem lenne köteles visszaadni a műtárgyat.

A bizottság már 2014-ben javasolta a Tate-nek, hogy adják vissza a festményt az örökösöknek. A Tate így is döntött, de a hírre felfigyelt a Szépművészeti Múzeum, és megküldött a galériának egy 1946-os kiviteli engedélyt, amely szerint a festményt hivatalos engedéllyel vitték ki Magyarországról. A kérelmező ugyanakkor nem a Hatvany család, hanem egy a család által ismeretlen személy volt. A dokumentum miatt mind a Tate, mind a Hatvany család újabb kutatásba kezdett. Ennek a kutatásnak az eredményét értékelte most a bizottság azzal, hogy újra megállapította: a festmény a második világháború során került ki a Hatvany-gyűjteményből. A bizonyítékok alapján valószínű, hogy a festményt olyan személyek vitték ki az országból, akik vagy nem tudták, hogy az a Hatvany-gyűjteménybe tartozik, és a második világháborúban eltűnt műkincsek listáján szerepel, vagy bíztak abban, hogy a Szépművészeti Múzeum által lefolytatott kiviteli eljárás alatt ez a tény nem tűnik fel senkinek.

Azt nem lehet tudni, hogy az örökösök mikor vehetik kézbe a Constable-művet.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.