Michelangelo-kiállítás nyílt Rómában a művész halálának 450. évfordulójára
Michelangelo, 1564-2014 - Találkozás egy egyetemes művésszel címet kapta az olasz főváros különleges pontján megnyílt kiállítás. A Capitolium dombon lévő római teret (két oldalán a múzeumok épületeivel és középen Marcus Aurelius lovasszobrával) ugyanis Michelangelo tervezte 1538-ban.
Fotó: museicapitolini.org |
A kiállításon látható százötven alkotás mintegy fele eredeti Michelangelo-mű. A többi "elmozdíthatatlan" szobor, kápolna vagy festmény másolatban vagy rajzokon elevenedik meg - mondta a kiállítás megnyitóján a kurátor Cristina Acidini, a firenzei műemlékvédelmi felügyelőség vezetője.
Így került a Capitoliumi Múzeumok egyik épületének udvarára a firenzei Akadémián őrzött Dávid-szobor másolata. Michelangelo eredeti rajzain láthatók a Vatikánban található Sixtus-kápolna, Szent Péter-bazilika, Mózes-szobor és Pieta terveinek vázlatai. Az alkotások többek között a firenzei Buonarroti-házból, az Uffizi képtárból, a Vatikáni Múzeumból és a londoni British Museumból érkeztek.
Fotó: museicapitolini.org |
A szeptember 14-ig látható kiállítás legszebb darabjai közül az olasz sajtó a Madonna della Scala néven ismert domborművet emelte ki, amelyet Michelangelo tizenöt évesen alkotott, valamint a hattyú által elcsábított Lédát ábrázoló rajzot. Michelangelo Brutus-mellszobra (1538) mellett látható az a két ókori Brutus-portré is, amelyet a Capitoliumi Múzeumokban és a Vatikáni Múzeumban őriznek.Kritika kísérte ugyanakkor a Michelangelónak tulajdonított, de vitatott eredetű művek kiállítását. Közöttük van a feltámadt Krisztust ábrázoló szobor, amely a Rómához közeli Bassano Romanóból származik és 2001 óta Michelangelo-műnek tartják. Kiállították annak a fából faragott feszületnek a másolatát is, amelyet eredeti Michelangelóként az olasz állam 2008-ban vásárolt meg több mint 3 millió euróért, azóta viszont kétségek merültek fel alkotójának személyét illetően.
A Corriere della Sera napilap római kulturális rovata ezen kívül túlzottan zsúfoltnak találta a kiállítást és fenntartásait fejezte ki a műveket tartó kék színű talapzatok miatt is. Úgy vélte, hogy az alkotásokat és a látogatókat elválasztó kordon "leginkább az autócsomagtartón használt gumipókra" emlékeztet, amely nem illik Michelangelóhoz és bármelyik más európai múzeumban elképzelhetetlen lenne. A Corriere hozzátette: a látogatónak a kiállítás hibái miatti minden bosszúsága elszáll azonban, amikor Michelangelo rajzaival találja szemben magát.