Mélygarázsok és liftek a Budai Vár körül

Újjászületik a Várnegyed! - legalábbis ezt vázolta fel az I. kerület polgármestere, Nagy Gábor Tamás egy múlt heti közmeghallgatáson. Nagy változások kezdődnek a Budai Várban. Nemcsak a Várkertbazár és a palotanegyed területén, de megújul a polgárváros, sőt a várfalon kívüli területek is.

Kezdjük a Váron kívül. Látótávolságban van a Széll Kálmán tér felújítása, mely a bemutatott látványterv szerint egy hipermodern tér lesz. A Közlekedési Operatív Program keretében megváltoztatják a Batthyány tér kialakítását és forgalmi rendjét is: átalakul a park, és a buszok nem várakozhatnak majd itt a tervek szerint. A Várkertbazár megújításával összhangban forgalomcsillapítást terveznek a bazár előtt, a Lánchíd utcában, részben a rakpartra (újra lesz lehajtási lehetőség az Erzsébet hídnál), részben az Attila út felé terelve az átmenő autókat.

A váron kívül maradva: októberre befejeződik a Rudas fürdő felújítása, a Vízivárosban renoválják a Kapucinus utca 9.-et, a Pala utca 8.-at, a Döbrentei utca 17.-et, a 15.-ben pedig mesemúzeumot alakítanak ki őszre. A Horváth kert 2011-ben született újjá. Folyik a várfalak rendbetétele, legutóbb a Babits sétányon dolgoztak egy jelentősebb falomláson. És a Halászbástya lépcsőjén is újrafaragtatták az elmállott kővitézeket. Továbbá kerületszerte öt új nyilvános vécét is üzembe helyeztek.

Fenn a várban elkezdődött a macskaköves utcák tíz éve várt újrakövezése: az Országház utca elejét már lerakták új, hasított bazaltkővel, mely egyenletesebb felületű a korábbinál. Elkészült a budavári barlangrendszer 3D-s felmérése (mely a házak pincéinek és a barlangoknak a viszonyát tökéletesen mutatja) és a veszélyeztetett szakaszok kifalazása. A Hilton mögötti teret is újra járókövezik, és egy margaréta alaprajzú szökőkút kerül a közepére. A várbeli épületek közül nemsokára megújul a Dísz tér 3. és a Fortuna utca 3.

Nagy változások várhatók a közlekedésben (a 13,6 milliárdos, de 23,9 milliárdra bővítendő KÖOP keretében), ami része a Budai Vár jelenleg kidolgozás alatt lévő 25 éves fejlesztési koncepciójának. Először is forgalomba áll 24 darab zéró emissziós elektromos várbusz a mostaniak helyett. Kiszolgálásukra új járműtelep jön létre a Déli pályaudvar forgalmi területeiből kivont telekrészen, a Mészáros utcában. Sokkal jobb lesz a vár gyalogos elérése. Első ütemben négy-öt liftet létesítenek a vár körül (ezek egyike a Várkertbazár fölötti lesz), majd a második ütemben még egyet a Hiltonnál. Továbbá a keleti oldalon hét, a nyugati oldalon nyolc új gyalogos feljutási lehetőséget alakítanak ki. Ezáltal főleg a palotanegyed „használatsűrűségét” szeretnék növelni. Továbbá fokozatosan megszüntetnék a parkolást a vári utcákon, új mélygarázsokat építve a Vár körül, a turistabuszokat pedig szintén a kialakítandó, Mészáros utcai forgalmi telepen várakoztatnák. Ugyanakkor a Várban is lesznek új kerékpáros utak, amelyeken körbebiciklizhető lesz a vár, de hangsúlyozottan nem a bástyasétányokon. A Szent György téri romterület gyalogosfelületeit is a közlekedésfejlesztés részeként alakítanák ki.

A 25 évre szóló fejlesztési koncepció, melyet most dolgoz ki a KÖZTI, legalább száz elemből áll. Ezek közül csak példákat említett Aczél Péter kerületi főépítész: a Magdolna templom romjának rendezését a Kapisztrán téren (mikéntjéről még nem lehet tudni), a keleti várfalon lévő, eddig diplomáciai okokból elzárt erdélyi bástya megnyitását, amely a Vár egyik legszebb bástyája, az Országház utcai MTA-épülettömb új, élőbb hasznosítását, hasonlóképp a Szentháromság téri volt pénzügyminisztérium (ma Magyar Kultúra Háza) épületéét, a volt budai városházáét, a karmelita kolostorét. A várpalotával kapcsolatban biztosnak látszik a régi mintájú kupola és a Habsburg-lépcső visszaépítése, a Széchényi Könyvtár áthelyezhetőségét még vizsgálni fogják.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.