Megállt a magyar filmszakma szabadesése?

Zsíros kenyeres, házi süteményes, mondhatni, házibuli-hangulatban zajlott az idei filmkritikusi díjak átadója a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) budapesti székházában.
Hosszú évtizedeken keresztül a filmkritikusok díjkiosztója a Magyar Filmszemle előtt egy nappal zajlott, de ahogy Báron György, az újságíró-szervezet filmkritikusi szakosztályának elnöke fogalmazott, a rendezvény bedarálása óta „magányosak" maradtak.. Mivel a szervezet 2012 óta elvből nem pályázik a Magyar Nemzeti Filmalaphoz – ezzel megőrizve a díjak függetlenségét –, a tagok dobják össze a rendezvény költségeit. Tóth Károly, a MÚOSZ elnöke a ceremónián, immár hagyományszerűen úgy fogalmazott, hogy most zsíros kenyérben manifesztálódik a civil kurázsi. Ehhez Báron még hozzátette: nem harangozunk, mert nincs. De ha lenne, akkor sem tennénk meg.

– Huszonegy egész estés játékfilmből választottuk ki a díjazottakat, igaz, két év terméséből válogattak most a magyar filmkritikusok, mivel tavaly nem volt annyi alkotás, hogy érdemben lehetett volna értékelni a mezőnyt – mondta Gyenge Zsolt kritikus a díjak átadása előtti évértékelőjén. Szerinte rendkívül sokszínű mezőnnyel van dolgunk, ahol a közönségfilmtől a műfaji filmig és azok parafrázisán keresztül a szigorú értelemben vett művészfilmig minden megtalálható.

Ugyan a „megcsinált" alkotások mezőnye kiegyenlített, de nem született egyértelműen kiemelkedő alkotás. Igaz, A nagy füzet, a Szabadesés és a Fehér isten nemzetközi fesztiválsikerei bizonyítják, hogy külföldön is jegyzik a művészeinket. Hozzátéve: idén a kritikusok nem adnak ki forgatókönyv-elismerést, mivel több film esetében épp ez volt a gyenge láncszem. Noha a Magyar Mozgókép Közalapítvány megszüntetésének egyik oka a silány forgatókönyvek sora volt, a helyzet nem javult a Magyar Nemzeti Filmalap színre lépésével. Gyenge Zsolt a kritikusok szervezetének nevében felszólította a filmalapot: mivel a számukra kiutalt közpénznek évente csak a felét költik el, fordítsák azt az évek során teljesen elsorvasztott filmkultúrára.

Pálfi György Szabadesés című rendezése kapta a B. Nagy László-díjat, a filmkritikusok fődíját. Az A film producerének, Pusztai Ferencnek és a főszeplő Molnár Piroskának Báron György adta át a díjat. Az életműdíjat az idén több évtizedes kimagasló művészi munkásságáért Banovich Tamás kapta, a kitüntetést a felesége vett át.

A legjobb dokumentumfilm a Káin gyermekei című, Gerő Marcell rendezte film lett. A legjobb kisjátékfilm díját Szirmai Márton rendezése, az Expedíció című alkotás kapta. A legjobb animációs film díját a Symphony no. 42 című film rendezőjének, Bucsi Rékának ítélték oda. A legjobb rendező Mundruczó Kornél lett a Fehér istenért. A legjobb operatőrnek Rév Marcellt ismerték el az Utóélet és a Fehér Isten fényképezéséért. Molnár Piroska A nagy füzet és a Szabadesés című filmekben nyújtott alakításáért kapta a legjobb színésznő díját, a legjobb férfi színész díját Gállfi Lászlónak ítélte a grémium az Utóélet és a Fehér Isten című filmekben nyújtott alakításáért. A filmkritikusok legjobb elsőfilmnek járó díját Reisz Gábor vehette át VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című művéért, különdíjjal Császi Ádám filmjét, a a Viharsarok című alkotását jutalmazták.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.