Latin bajok csőstül - Cannes-ból jelentjük

Foci, diktátor és szerelem. Ez a három legfontosabb szó jelen pillanatban Cannes-ban. A foci Eric Cantona miatt, akinek ötlete alapján Ken Loach rendezett filmet. A diktátor Benito Mussolini kapcsán, akinek életrajzából Marco Bellochio Győzni című drámája mesél el egy alig ismert részletet. A szerelem pedig Pedro Almodovar Megtört ölelése révén került szóba, mellesleg úgy tűnik, a spanyol mester potenciálja - a hírek ellenére - töretlen.

Az egykori focista, de ma már színészi és produceri babérokra törő Eric Cantona szeretett volna egy filmet készíteni a futball-lázról. Ehhez pedig megnyerte magának az európai filmművészet egyik ikonikus párosát: a forgatókönyvíró Paul Laverty-t és a rendező Ken Loach-ot. Nem mindennapi elegy lett a Keresem Eriket (Looking for Eric) című versenyfilm. Benne van a Loach-ra jellemző kisember-hős, a melósok világa, a szociális szemlélet, meg persze az önmagát alakító Cantona. A film pedig a társadalomrajzból a végére átvált vígjátékba. Soha rosszabbat.

Mivel tavaly két remek olasz film is volt a versenyben, most fokozott érdeklődés kísérte Marco Bellochio Győzni (Vincere) című drámáját, amely Benito Mussolini, azaz a Duce életét meséli el. Egészen pontosan azt a részét, amiről a monográfiák sem beszélnek: első feleségéről, Ida Dalserről és elsőszülött fiáról, Benito Albinoról.

A fiatal Duce még az első világháború előtt vette el az asszonyt, aki 1915-ben szülte meg a fiút, kit egy évvel később elismert a politikus. Mivel Mussolini másodszor is megházasodott, anélkül, hogy elvált volna Ida Dalsertől, mindent elkövetett, hogy eltussolja az ügyet. Az összes hivatalos iratot eltüntetik, az asszonyt és a fiút őrültek házába csukták, ott el is pusztultak. Megrázó történet, igazi nagy drámai alap, de Bellochio túl sok archív felvételt használ, amikhez kénytelen-kelletlen igazodik. Kár, mert ezt a filmet húsz-harminc évvel is le lehetett volna forgatni így. És még akkor is túl didaktikus lett volna.

A fesztivál egyik nagy kérdése volt, hogy a Spanyolországban a kritika és a közönség által egyaránt roppant hűvösen fogadott új Almodovar mozi tényleg bukik-e (a spekulánsok ezt prognosztizálták), azaz hogy igaz-e a szóbeszéd, miszerint a mester kifulladt. Nos, totális kudarcról szó sincs, élvezhető, kellőképp almodovaros film a Megtört ölelés (Los abrazos rotos), igaz, a cselekménye nem engedi meg, hogy elmerüljön az emberi lélek mélységeibe.

Főleg banalitásai miatt nem. Film a filmben vagy „forgatás a forgatásban" történetre sok példát láttunk már a mozgókép-történetben, szinte minden nagy öreg meglépi egyszer ezt (talán Francois Truffaut Amerikai éjszakája a legjobb), de senki sem tette ezt meg eddig tévéfilmes dramaturgiával. Mástól talán elmenne, de Almodovartól ez mégiscsak meghökkentő.

 

Director Pedro Almodovar (R) poses with cast member Penelope Cruz during a photocall for the film
Director Pedro Almodovar (R) poses with cast member Penelope Cruz during a photocall for the film "Los Abrazos Rotos" at the 62nd Cannes Film Festival May 19, 2009. Twenty films compete for the prestigious Palme d'Or which will be awarded on May 24.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.