Papírforma szerint
Arcátlan vakmerőségnek gondolta Bagossy Levente, mikor Mácsai Pál rendezőként elvállalt egy bábelőadást. A Bábszínházban ugyanis arra kérték, rendezze meg a Líra és Epikát, Szabó Borbála és Varró Dániel mesejátékát. Mindezt azért mondja, mert szerinte más színészt instruálni, mint bábot, még akkor is, ha hús-vér színész áll a figurák mögött, vagy akár fölött.
- Pali az igazi a vakmerő, bár nyilván inspiráló a színészeknek, hogy velük dolgozik. Én nem voltam annyira magamra utalva, mint ő, mögöttem egész műhely több évtizedes tapasztalata, tudása állt. Így nekem csak esztétikailag kellett kitalálnom a figurákat.
Előtte persze előtanulmányokat végzett Bagossy a bábtechnikáról. Az internetet böngészte naphosszat, hogy viszonylagosan képbe kerüljön.
Mácsai határozott arról, hogy bunrakura hajazó bábokat használjanak. Azaz a színészek ne paraván mögé bújjanak, hanem jól láthatók legyenek. Nagy különbség amúgy a japán technika és e között, hogy míg az előbbinél hosszú lepel takarja a figurák lábát, valamint hangsúlyos szerepet kap az arc, a szemek játéka, addig itt szabad teret kapnak az alsó végtagok, és nem számolnak a mimikával. Az öltözködés, a test karaktere határozza meg a jellemet.
- Ez egy Rómeó és Júlia-sztori, hepienddel - sommázza Bagossy. - Líria és Epikum birodalma között évszázadok óta dúl a háború. Az epikumiak hazudósnak, pontatlannak, lilagőzösnek tartják szomszédjukat, míg őket a líriaiak merevnek és vontatottnak. A két fiatal, Líra és Epika azonban egymásra talál, és szerelmük elsimítja a szálakat. A mese végére kiderül, mindketten szerethető világban élnek. Hozzáteszem, azt a tévhitet is sugallja a történet, hogy a szerelem az valami vidám dolog.
Mindkét királyság figurái egytől egyig újrapapírból készültek, csomagoló vagy hullámkartonból. Persze nem síkszerűek, hanem plasztikusak. Bár nyomokban látszik rajtuk a hajdanvolt gazdagság, a líraiak kicsit cicomásak, az epikumiak öltönyösek-kosztümösek, a ruhájuk meglehetősen viseletes a több száz éves háborúskodás miatt.
- Biztattam is a színészeket, ne féltsék a bábukat. Azt akartam, hogy használódjanak el a figurák a próbafolyamat alatt, már amennyire lehet. Hiszen ezek a fa vázú bábok masszívak, jól összerakottak, csak néhány helyen engedik a "tépelődést".