A netező újságot is olvas

A Szonda Ipsos-Gfk készítette kutatás szerint Magyarországon 2008 második felében összesen hétmillió 650 ezren néztek televíziót, és hétmillió 49 ezren vettek több-kevesebb rendszerességgel újságot a kezükbe. (Rádiót hatmillió 800 ezren hallgattak, és hárommillió 353 ezren havonta legalább egyszer interneteztek). Talán még érdekesebb, hogy milyen sokan olvasnak rendszeresen négy-öt-hat, sőt tíz (!) lapot. Az nem meglepő, hogy kettőt több mint ötmillió 500 ezren, hármat négymillióan, négyet majdnem hárommillióan lapozgatnak, de az annál inkább, hogy még tízet is több mint félmillió ember néz át hónapról hónapra!

Az összeállítás azt sugallja, hogy nincs még vége a nyomtatott lapok korának. Egyrészt a megkérdezettek harminc százaléka szerint "üresebb lenne az élete" napilapok, magazinok nélkül. Másrészt az internetezők nagy része egyben az írott sajtó olvasója is. Érdemes egy pillantást vetni a naponta internetezőket mutató grafikonra. Lehet látni, hogy az ezredfordulón még szinte csak lapolvasók használták naponta a világhálót. Mára már kicsit megnyílt az olló, de még mindig a rendszeresen netezők 90 százaléka olvas újságot is.

Egy másik adat szerint a magyarországi 3,35 millió internetezőből 1,7 millió a világhálót a nyomtatott lapok online változatának böngészésére is használja. Vagyis az írott sajtóban bevált márkák vonzzák a hálólakókat is.

Kérdések alapján megrajzolták a rendszeres újságolvasók profilját is a kutatók. Nem meglepő, hogy ilyen válaszokat kaptak: "Bármennyire fejlődik is a technika, fontos, hogy kézbe foghassam, amit olvasok". "Szívesen próbálok ki új dolgokat." "Általában hamarabb szerzek tudomást új dolgokról, mint mások." "Szívesen vásárolok olyan dolgokat, amik másoknak még nincsenek".

Az összeállítók szerint a sokat olvasók profilja: az átlagnál nagyobb mértékben egészség- és környezettudatos, munkaorientált, innovációkra, újdonságokra nyitott, igényes szuperfogyasztó, reklámkövető.

Ez utóbbi különösen érdekes. Azt mutatja, hogy a reklámnak jelentős tájékoztató szerepe van, nagyon is befolyásolja az újra fogékony, magát gondolkodó embernek tartó újságfogyasztót.

A kutatók külön vizsgálatot szántak a jövő olvasóinak. Meglepetésre azt tapasztalták, hogy a 15-17 évesek 26 százaléka olvas rendszeresen ifjúsági lapot, 19 százalékuk női lapot, 16 százalékuk megyei napilapot. Igaz, nem sokban különböznek tőlük a kicsit idősebbek (18-29 évesek). Az ő 23 százalékuk női lapot olvas, 21 százalékuk tévémagazint és 20 százalékuk megyei napilapot. Az új nemzedék tagjai már internetezés közben nőttek föl, de családi környezetükben még természetes módon találkoztak újsághasználattal. Kérdés, hogy ők is továbbhagyományozzák-e egyszer.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.