Saját malomra hajtanak

Több Duna menti településen is tervezik hagyományos hajók, hajómalmok építését, így újra láthatók lesznek majd a folyón a XX. század közepén eltűnt, technikatörténeti jelentőségű szerkezetek.

Ráckevén komolyan elhatározták, hogy építenek egy hajómalmot. Olyat, amilyenből évszázadokon át majdnem minden Duna menti faluban állt néhány a sodrásban, de 1967 óta már sehol sem látható. Akkor roppantotta össze a jég az utolsó eredeti, dunai hajómalmot, épp ott, Ráckevén. Ezt szeretnék most újra összeállítani, új anyagokból. A 1967-ben elsüllyedt malomnak a maradványait egy év múlva kiszedték a vízből, s a darabok a szentendrei skanzen raktárába kerültek, ahonnan most visszakapták a szerkezet egy használható elemét, a hengerszéket, meséli Dávid László polgármester.

Elhatározásuk egyébként oly komoly, hogy a testület lemondott havi illetményéről is, fejenként két köbméter egzotikus fa megvásárlásának erejéig, ami majd a hajótesthez kell. A felépítményhez való kamionnyi fenyőfát már a napokban megkapták Gyergyócsomáról, a testvértelepüléstől. Télen leverték a Duna-mederbe a cölöpöket, melyeken a hajó állni fog. Régen persze nem cölöpökön álltak a molnárhajók, hanem egy mederbe vert rúdhoz, az úgynevezett malomszeghez voltak kipányvázva. Most azonban elejét akarják venni, hogy mindig ki kelljen majd húzni a szerkezetet a partra karbantartani. Szőgyényi Gábor esztergályos, az egyik ötletgazda, s a megvalósítás koordinátora maga is jól ismerte az 1967-ben tönkrement hajót, mert a nagyapja mint öreg molnár volt azon az utolsó őr. Akkor a malom már csak turistalátványosságként funkcionált. Tulajdonképpen az lesz a most építendő is: ott áll majd a piacpartnál, de üzemelni is fog. Megépítéséhez megvan a településen a szakértelem, 15-20 mester fogott össze a siker érdekében, s a hajót jövő augusztus 20-ra valószínűleg vízre is teszik.

Hasonló terveket egyébként több Duna menti településen is szőttek-szőnek. Mohácson tartanak legelőrébb, ahol már 2002 óta szervezik egy folyami malom újraépítését. Az itteni koordinátor, Mórocz Sándor könyvet is írt a témáról. Megvannak a tervei, megvan már a hajó helye a Dunában, sőt az engedélyek is. Néhány alkatrész, s a faanyag egy része szintén. Van hajóács is, aki képes volna szakszerűen megépíteni - csak a hajó nincs még meg. Mert csak most jutottak el odáig, hogy pályázni tudtak a Leader programban, s az utolsó válogatás előtt állnak, melyen ha átjutnak, megkapják a megvalósításhoz szükséges pénzt, 22 milliót.

Mórocz úr azt mondja, a kilencvenes években Ausztriából, Mureck városkából megkeresték, hogy szeretnének egy hajómalmot a Murán, tudna-e segíteni. Terveket adott, s az osztrákok két év alatt meg is építették a maguk malmát. Most a környék egyik látványossága, két- eurós belépővel, a hozzá kapcsolódó többnapos eseménynyel, a "mühlefest"-tel.

A Dunán jelenleg nincs egyetlen hajómalom sem, bár nemsokára talán lesz kettő. Sőt úgy hírlik, terveznek építeni Baján is. Komáromban, ha nem is malmot, de egy régi szállítóhajót, úgynevezett bőgőshajót álmodnak újra. Szentendrén - ugyan nem a folyón, hanem a skanzenben - szintén összeraknak egy régi őrlőhajót a raktáron lévő darabjaiból. Mórocz úr pedig tud még egy olyan eredeti példányról is, amely szétszedve áll egy pajtában, s szintén össze lehetne állítani. De nem akarja elárulni, hol. Előbb a "maga" malmát szeretné már a vízen látni.

A képviselők felajánlásából épül újjá az elpusztult hajótest
A képviselők felajánlásából épül újjá az elpusztult hajótest
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.