A dzsessz nomádjai

Snétberger Ferenc, Paolo Vinaccia, Richard Bona. Művészetek Palotája

Vajon miért szeret oly sok ember egy légtérben tartózkodni Snétberger Ferenccel? Amikor hazalátogat a gitárművész, mindig telt ház fogadja; biztos a menedzsment és a koncertszervezők is remek munkát végeznek, de a kisugárzást hétköznapi eszközökkel nem lehet befolyásolni. Az egyik kulcs valószínűleg a megkapó szerénység: az ember tulajdonképpen azt gondolná, hogy a jellemet ennyire háttérbe szorítva nem is lehet tisztességes zenészkarriert csinálni, erre tessék! Snétberger Ferenc az egyetlen olyan magyar dzsesszmuzsikus, aki saját szóló- és zenekari lemezeit évtizede Európa és a világ egyik legjobb dzsesszkiadójánál jelenteti meg (Enja). Ami viszont ennél is beszédesebb: világsztárok keresik az alkalmat, hogy együtt játszhassanak vele, sőt állandó formációja, a Trio Nomad is kiváló zenészekből áll. Ma már nyugodtan kimondhatjuk, hogy Snétberger Ferenc a valaha élt, legjelentősebb nemzetközi karriert befutott magyar dzsesszmuzsikus.

A sodró lendületű előadás azonban nem hagy időt azon töprengeni, hogy a dzsessz krónikásai miképpen fognak emlékezni Snétbergerre. Kezdésként rögtön egy szólószámot hallunk, amelynek finom tónusa fel is vázolja az este tematikáját. Jórészt Snétberger saját szerzeményeit játsszák, de a dzsesszben persze soha nem tudni, hogy egy-egy improvizatív epizód hová nyúl majd viszsza (például egyszer csak a Summertime témája szüremkedett be az egyik basszusrögtönzésbe). Azt viszont hamar megérezzük, hogy a belső történések dominálnak, és a felszín nyugodt hullámzása csak a kontrasztos külsőt biztosítja. Az egymásra hangoltság hamar megbukhatna azon, ha a feszes figyelem valamelyik zenésznél - akár csak egy pillanatra is - fókuszt téveszt, de nincs miért aggódnunk, biztonságban érezzük magunkat. Könnyedséget és felszabadultságot közvetítenek felénk mindhárman, pedig csak a dobos-ütős Paolo Vinaccia állandó zenésztársa Snétbergernek a Trio Nomadban, Richard Bonával most játszik először. Bona az utóbbi időben talán túl sokszor is szerepelt Magyarországon, fellépései mind kiszámíthatóbbak lettek, és olykor bohóckodásba torkollottak (novemberben az A38-on még telefonhívást is fogadott a koncert közepén a show kedvéért).

A kameruni basszusgitáros-énekes kimagasló képességei most új környezetbe kerültek: Snétberger roma ihletettségű, ám mindinkább keleties színekkel vegyes hangvétele mellett az afrobluesból és a fúziós dzsesszből táplálkozó stílus új értelmet nyert. Kettejük felülmúlhatatlan virtuozitása csupán a szükséges kellék, semmiféle tolakodó villogást nem tapasztalni a legnehezebb futamok közben, ugyanakkor a szólamaik között kialakuló párbeszéd mintha már régóta tartana. A zenefolyamot Vinaccia észrevehetetlenül tartja kordában, szólója is tán csak egy szolidabb akad. Inkább ütőhangszeresnek nevezhetjük őt, semmint dobosnak; ahogy dzsesszberkekben mondják, elképesztő "time"-ot hoz, hangkeltő eszközeinek színes kavalkádja hatásosan erősíti a hangképet. A ráadásban Bona gyöngyhangján elénekli a Kis kece lányom kezdetű népdalt, és elégedetten nyugtázza a budapesti közönség affinitását, mikor is a 2000 ember egyként énekli vissza a dallamot. Majd a Tequila című slágert pálinkásítják - ez egy fokkal komolytalanabb a koncert alaphangütésénél.

A vándor életmód alapvetően jellemzi a dzsesszmuzsikusokat. Snétberger Ferenc útja Salgótarjánból vezetett Berlinbe, Paolo Vinaccia egy dél-olasz kisvárosból költözött Norvégiába, Richard Bona pedig Kamerunból indult, és Párizson keresztül került New Yorkba. Igen, a zene nyelve egységesít, ezért nem is volna önmagában nagy szó azt mondani, hogy az ezernyi hatás egyetlen közös halmazban összpontosult. Itt viszont valami más történt: szellemek, gondolatok találkoztak, és a már amúgy is létező közös nyelven társalgásba kezdtek.

Világsztárok keresik az alkalmat, hogy együtt játszhassanak Snétberger Ferenccel
Világsztárok keresik az alkalmat, hogy együtt játszhassanak Snétberger Ferenccel
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.