Kultúra és turizmus - II.

A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából a GfK Hungária Piackutató Intézet 2008 nyarán két fókuszcsoportban (18-40 évesek, 40 év felettiek) folytatott vizsgálatában a 2009-es Kulturális turizmus éve kapcsán olyan "hívószavakat" keresett, amelyek legalább egyéjszakás belföldi utazásra ösztönzik a magyar lakosságot. A kutatás egyik lépéseként azt vizsgálták, hogyan kapcsolódik, illetve mennyire tér el a két csoport belföldi utazásról és hazai kulturális élményekről alkotott képe. A vizsgálat során a csoportok belföldi utazásról és magyarországi kulturális élményekről összeállított kollázsait - azaz emlékképeinek gyűjteményét - elemezték.

A belföldi utazást leíró képek között csak a fiatalabbaknál szerepel a "vásárolgatás" és a mobiltelefon. Ebben a korosztályban a nyaralás nemcsak "átélendő" élmény, hanem "közlendő" is, a telefonhívásokkal, fényképekkel, a nyaralás során vásárolt tárgyakkal demonstrálni lehet a többiek előtt, hogy ki hova jutott el.

Csak az idősebb, 40 feletti korcsoportnál szerepelnek a kollázson a kényelem és a kényeztetés olyan eszközei, mint az autó, a jó szálloda és a wellness. Ez a csoport szeretné az otthon kényelmét megtartani vagy felülmúlni az utazás során.

Ami a kulturális élményeket illeti, a 40 feletti korosztály képe összetettebb: a nevezetes épületek és a gasztronómia mellett szerepet kapnak a színházi előadások, koncertek, valamint a magyar zenei élet, irodalom képviselői.

A belföldi nyaralás és a hazai kulturális élmények kollázsának közös elemei közé tartoznak a gasztronómia, a nevezetes épületek, előadások, koncertek. Ezek azonban csak a nyaralás egy szeletét képezik, amelyet még kiegészítenek az egyes korcsoportoknak megfelelő aktív és passzív pihenés különböző elemei, valamint az infrastrukturális háttér. Így jutunk el a komplex utazási élményig.

A kulturális utazók a 18-40 évesek szerint a műveltebbek, valamint az idősebb korosztály tagjai közül kerülnek ki. A 40 év felettiek szerint azok utaznak kulturális céllal, akik anyagilag megengedhetik maguknak, a gyerekesek, nagyobb családok kevésbé.

Az érdeklődés és az erőforrás leginkább az olyan középkorú vagy idősebb párok (vagy akár egyedülállók) esetében adott, akiknek a gyermekei már kirepültek, és akik az új szabadságot kihasználva aktívan (nem az otthonhoz kötötten) szeretik eltölteni szabadidejüket. Ők jellemzően a hétköznapok kultúrájában is nyitottabbak a kulturális programokra.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.