Afroamerikai múzeum - Washingtonban
Az amerikai főváros vezető múzeumainak zömét összefogó Smithsonian Intézet szakembereiből álló tízfős grémium asztalán az utolsó, hatos körben már világszerte ismert építészirodák látványtervei feküdtek. A félmilliárd dollár összköltségvetésű projektbe, amelynek az állam a felét fizeti, végül egy fiatal brit sztárépítész, a 42 éves David Adjaye vághat bele a Freelon Adjaye Bond/SmithGroup konzorcium elképzeléseit ötvözve.
Akármilyen hihetetlen: Barack Obama, az egykori kenyai ösztöndíjas fia a Fehér Házba költözhetett ugyan, de az Egyesült Államok mintegy 40 milliós afroamerikai közösségének máig nincs múzeuma a fővárosban, noha Washington lakói között a fekete bőrűek éppenséggel többséget alkotnak. A cél most az, hogy 2012-ben megkezdődjenek a munkálatok, az egy tömböt kitevő, kéthektáros telekre épülő intézmény pedig három évvel később megnyithassa kapuit. A győztes látványtervben a szakemberek azt látták: a tervek egyfelől tükrözik a fekete kontinenstől, a rabszolgaságon át a mai élsportig és tömegkultúráig ívelő, igen gazdag örökséget, másfelől az Amerikai Indiánok Nemzeti Múzeuma méltó pandantjának ígérkeznek. A lekerekített formájával, krémszínével a város egyik legjellegzetesebb épületének számító utóbbi múzeum 2004-ben nyílt meg. Ám a Smithsonian ezúttal szívesen megspórolná az építéséhez kapcsolódó kalamajkát, amikor is tervezője, a kanadai Douglas Cardinal menet közben, belső nézeteltérések miatt kiszállt.
Az ugyancsak a National Mall téglalapján osztozó indiánmúzeum kerekded jellege is közrejátszhatott abban, hogy ezúttal egy inkább szögletes épületre esett a választás. A Freelon Adjaye Bond/SmithGroup terve egyúttal talán a leginkább lelt arany középútra a hagyományos és a meghökkentő végletek között; a riválisok, akiknek 50-50 ezer dolláros vigaszdíj üti a markát, egy-egy esetben mauzóleumra, az Alfa-holdbázisra, illetve spenótos csigára emlékeztető ötletekkel is előrukkoltak. Ezeket április elejéig a nagyközönség is megtekinthette a Smithsonian kiállításán.
A megbízási díjat később állapítják meg. A megrendelő annyiban sem vállal magára nagy kockázatot, hogy a győztes konzorcium tagjai Amerikában is jelentős referenciamunkákkal bizonyítottak már. Az Afrikához nem egy szálon kapcsolódó - ghánai származású, Tanzániában született - Adjaye hírnevét a Kortárs Művészeti Múzeum is öregbíti a Colorado állambeli Denverben. Philip G. Freelon díjnyertes építész az Egyesült Államokban; a többi közt a Baltimore-i afroamerikai múzeum terve a keze munkája. A februárban elhunyt J. Max Bond az afroamerikai építészek doyenje volt, a SmithGroup pedig éppen az indiánmúzeum, illetve egy másik fontos washingtoni látványosság, a Nemzetközi Kémmúzeum terveiben működött közre.