Azok a 60-as, 70-es évek
Almási László a magyar fotózás legendás alakja, harmincnégy éven át dolgozott a Képes Sportnál, ahol egész fotósgenerációkat nevelt fel. Művészi ambíciói sohasem voltak, mindig újságnak - köztük a Népszabadságnak is - dolgozott, végezte a munkáját. Fotói azonban annyira jól sikerültek, hogy nemzetközi szinten is kezdték azokat átvenni a lapok, a vasfüggönyön is átjutottak a képek - például a Stern magazinba is. Időközben azonban a munkáiból kiállításokat is rendeztek, és nemcsak azért, mert nagy presztízsű helyszíneken - olimpiákon és az akkor még dicsőséges magyar futballgyepen - készültek a felvételek, hanem mert esztétikai szempontból is kiemelkedők voltak. Fotóit ma már műalkotásként is kezelik, egy német galériánál például Almási-képeket lehet vásárolni.
Fotókiállításának címe - Azok a 60-as, 70-es évek - abból a szempontból jó választás volt, hogy a retrohullám idején azt a népes közönséget is becsábíthatja a képek elé, akik még nem unják a bambisüvegeket, valamint a vicces fürdőruhákban strandolókat ábrázoló fotókat, és szeretnének még egy jóízűt nosztalgiázni. Bár ők nem azt fogják kapni, amire vártak, csalódni azért biztosan nem fognak az egyik legjobb magyar sportfotós képeiben.
Almási László fotóiban épp az a jó, hogy amikor az ember először meglátja őket - és ha az ember elég fiatal, akkor ez könnyen előfordulhat vele -, nem az lesz az első mondata, hogy "nézd már, a Pelének milyen rövid volt a nadrágja", és hogy "a kapus pont úgy néz ki, mint a Bikácsi abból a magyar filmből". Almási ugyanis mindig az emberre, vagy pontosabban a sportolóra koncentrált. A győzelem, a csalódás, a fájdalom és leginkább a megfeszített akarás arckifejezései pedig azóta mit sem változtak.
Épp ezért Almási képei nem igazán alkalmasak a nosztalgiázásra, mert a kitűnő technikai megvalósításuknak és mozgalmasságuknak köszönhetően teljesen frissek. A Futballbalett című fotó készülhetett volna kedden, a Liverpool-Arsenal meccsen is, csak egy kicsit ki kéne színezni. A képek igazi erénye pont ez: megmaradtak annak, amik voltak, sportfotónak. Ma is ugyanarról az eseményről közvetítenek, amelyiken készültek, nincs "üzenetük", egyáltalán nem szükséges hozzájuk magyarázat. Még azt sem kell tudnunk, hogy az az izmos ember, aki lejön a pályáról, Pelé.
Almási Lászó Azok a 60-as, 70-es évek című fotókiállítását május 18-ig nézhetjük meg a Barabás Villában, Budapesten.