Az improvizáció látszata
Lassan három éve, hogy a tévében is megjelent az angolszász országokból importált stand-up comedy, magyarul dumaszínház: a humorista egyedül, civil ruhában, egyetlen mikrofonnal a kezében lép közönsége elé. Nincs díszlet, nincs partner, nincsenek kellékek, az előadás sikerének kulcsa az előadó és a hallgatóság közti összhang létrejötte. A humor forrásai a gyors ütemben elmesélt frappáns történetek, rövid, velős viccek és a csípős megjegyzések közéleti kérdésekről, bulvársztárokról. Minden fellépőnek megvan a maga a stílusa, egyéni döntése, hogy mire helyezi a súlyt.
Beliczai Balázs például politikusparódiákban és Baló György-imitátorként utazik, Kovács András Péter feszes koncepció nélkül kommentál politikai történéseket és sztárpletykákat, Bödőcs Tibor rendre szülőfalujával, Búcsúszentlászlóval viccelődik. Szőke András és Badár Sándor saját karikírozott önéletrajzával a többség lesüllyedt életformáját, kicsinyes vágyait választja célpontnak.
A stand-up comedy csak a nevében új műfaj nálunk, már Hofi Géza és Sándor György hasonló módon szórakoztatta közönségét. Igazi színházi műfaj, a humoristák rendszeresen fellépnek a Litkai Gergely által alapított budapesti Godot Dumaszínházban, és telt ház előtt szerepelnek fesztiválokon.
A színház közönsége főleg fiatalokból, elsősorban egyetemistákból áll. Számos poén belterjes, megértésükhöz szükséges az internet, a diákélet, a mai "tinitrendek" és a fesztiválok világának ismerete A dumaszínházra megtelnek sátrak a nyári fesztiválokon, és hallgatók százai tülekednek az egyetemi klubokban egy-egy "stand-upos" fellépése alkalmából. A fellépő személyes történeteket mesél, folyékonyan ontja magából a szövegeket, a közönség összetételének megfelelően improvizál.
Csakhogy ez a látszat megdől, amikor a néző a már ismert poénokat hallja vissza a tévéből, ahol egyre nagyobb teret hódít magának a műfaj. Téli pihenő után újra vannak showder klubos humoristák az RTL Klub képernyőjén. Vasárnap pedig a stand-up műfajára épülő konkurens műsor startol - Szőke Andrással, Badár Sándorral és Maksa Zoltánnal - a Comedy Centralon, az ősszel indult humorcsatornán.
Kovács András Péter, a Showder Klub egyik arca lapunknak az improvizáció látszólagosságával kapcsolatban azt mondta, hogy valójában még a legjobb közönség előtt is maximum tíz százalék a helyszínen kitalált szöveg. Az elmondott történetek "féltve dédelgetett gyermekeik", szeretik addig mesélni őket, ameddig csak lehet. Az élő fellépéseken csiszolgatják a poénjaikat a tévés szereplésükre. Ám fordítva nem működik, az adás után már nem mesélhetik továbbra is ugyanazokat a sztorikat.
A Showder Klub budapesti stúdióban készül, a Comedy Central-féle show-t a debreceni Lovardában 700 fős közönség előtt rögzítették. A két műsor szerkezete hasonló, egy műsor alatt húszpercenként több humorista váltja egymást a színpadon.
Poénfajták
Tinitrend: Tegnap bejelölt az iwiwen egy emó. (Kovács András Péter)
Celebek: Bódi Guszti megy a szavannában, és így összenéznek a bennszülöttek: Ez mekkora busman! (Kiss Ádám)
Amúgy Soma meg nem került be zsűribe, tehát végre kilátnak a zsűri mögül a nézők. (Kovács András Péter)
Faluról: Hát Szentlászlóról mesélek akkor, az én kis falumról. Úgy kezdődik a nap, megisznak egy deci pálinkát. Egész évbe' Sziget ... Szentlászlón az információáramlás úgy oldódik meg, van a fodrász, ő a szerver. (Bödőcs Tibor)
Politika: Gyurcsány volt a Havasnál a Mokkába', nem tudtam eldönteni melyik a szerényebb. (Bödőcs Tibor)
A Viktor már olyan, mint egy élő közmondásgyűjtemény, bárhol fel lehet nyitni. (Bödőcs Tibor)
Házibuli: Tavaly az történt egy házibuliban, hogy három martini után másfél órán keresztül udvaroltam egy falitükörnek. (Kovács András Péter)
Improvizáció: ...Na de várjál...(ez alatt taps az előző poén miatt) ...Óóó, hát megfojtom a tapsot, bocs, ne haragudjatok, mindenki hazamegy, lefekvés előtt tapsol húsz percet. Erre nincs idő most, nincs idő... (Kiss Ádám)