Online újságosstand, 15 dollárért

Túlment az eddigi ötletelésen, és konkrét elképzeléssel rukkolt elő az amerikai média három ismert személyisége: hogyan állhatna át az írott sajtó az internetes (online) tartalom fizetőssé tételére. Steven Brill, a Court TV és az American Lawyer ügyvédmagazin alapítója, L. Gordon Crovitz, a The Wall Street Journal korábbi kiadója és Leo Hindery médiatanácsadó az őszre olyan internetes felületet tervez, amelyen az Amerikában aprópénznek számító mintegy havi 15 dolláros (3300 forint) hitelkártyás befizetés ellenében az olvasók egy egész online újságosstandot kapnak.

Az általános hírportál Journalism Online néven fut majd, alapítói most tárgyalnak a kiadókkal. - A legfontosabb ebben a használat egyszerűsége. Az online díjbeszedés legnagyobb akadálya a "tranzakciós súrlódás", nem pedig a tényleges költség. A mi rendszerünkkel egyetlen jelszóra lesz szüksége, és csak egyszer adja meg a hitelkártyaszámát - nyilatkozta Brill a The New York Timesnak.

A "stand" annak próbája is lehet, hogy a lapoknak milyen tartalomért érdemes pénzt kérniük; az amerikai befektetők újságja, a The Wall Street Journal a papírkiadás előfizetőinek például online is nagyobb kínálatot nyújt. Legfőképpen pedig mentesíti a kiadókat a saját fizetős rendszer kiépítésével járó nehézségektől. Az online látogatottság arányában osztozhatnak a jutalékon.

Az elképzelés annál is inkább feltűnést keltett az Egyesült Államokban, mivel töretlenül folytatódik az írott sajtó lejtmenete. Az ország vezető kiadója, a Gannett az idénre a lapjainál 30 százalékos hirdetési bevételcsökkenést vár, tévécsatornáinál viszont csak ennek a felét. A ZenithOptimedia médiaügynökség 2009-re országosan 8,7 százalékos visszaesést jelez előre hétfőn közölt jelentésében.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.