Tavaly még béke volt a hazai reklámpiacon
A teljes reklámpiac tavalyi évre becsült értéke 200,56 milliárd forint, ami 6,24 százalékkal magasabb, mint a 2007-re becsült 187 milliárd forintos piacméret. Ez valóban nem tükrözi a válság hatását, de a reklámpiac fáziskéséssel, szeizmológiai műszerként ad képet a gazdaság állapotáról.
A tavalyi évhez képest a legszembetűnőbb változás az internetes reklámmegjelenésekre fordított összegek rendkívüli, 43,68 százalékos növekedése, 20 milliárd forint feletti öszszeget adva. Így 2008-ban már kereken 10 százalékkal részesülhettek az online médiatulajdonosok a piac összesített bevételeiből, elsősorban a nyomtatott sajtó és a televízió kárára.
A két nagy országos adó erős évet zárt, a tematikus csatornák előretörése folytatódott. A tévéreklámokra fordított kiadások összességében 4,48 százalékkal, 78,1 milliárd forintra emelkedtek, ami 39 százalékos piaci részesedést és megőrzött első helyet jelent.
A nyomtatott sajtó ezzel szemben már 2008 utolsó negyedévében megérezte a válság piaccsökkentő hatását.
Különösen a napilapok, hiszen az előre betervezett és lefoglalt megjelenések az ő esetükben a legegyszerűbben módosíthatók és visszamondhatók. Még így is 2,39 százalékos növekedést és 69,27 milliárd forintnyi reklámbevételt ért el a print szegmens, köszönhetően a kiemelkedő első háromnegyed évnek. Az összesített költéseket tekintve ez 34,5 százalékos szeletet jelent, amivel magabiztosan tartja második helyét a hat nagy médiatípus között.
A mozikban való reklámozás 0,4 százalékos részesedésével marginálisnak tekinthető, ráadásul 2008-ban 12,95 százalékkal tovább csökkent, összesített bevételei már nem érik el a 800 millió forintot. Ez Skriba Judit szerint részben a mozibezárásokra, részben a mozireklámok magas gyártási költségeire vezethető vissza. Ebben a digitalizáció jelenthet megváltást, amire viszont még pár évet várni kell.
A 2009-es piaci kilátásokat beárnyékolja a negatív gazdasági környezet, ami várhatóan megmutatkozik a médiumok idei eredményeiben. Az internet kivételével a megkérdezett szakemberek a reklámbevételek egyértelmű csökkenését várják minden médiatípusra.
A piac résztvevői számára iránymutató a Szonda Ipsos 2008 végén publikált kutatása, melyből kiderül, hogy a romló körülmények hatására megnő a reklám információs szerepe, a vásárlásösztönzéshez képest. A fogyasztók egyre körültekintőbben járnak el, amikor vásárlói döntéseiket meghozzák, így pedig felértékelődik a reklámokból feléjük áramló információ szerepe. Ez a részletes információközlésre alkalmas, hiteles médiumok szempontjából lehet kedvező és erre vezethető vissza az a jelenség is, hogy nyomtatott sajtó még mindig kiemelt reklámhordozó a pénzügyi szektor vállalatai számára.