Nem történik semmi

Egyszer jó. Vagy legalább nem rossz. Nem merem még egyszer megnézni a Papírrepülőket, mert attól tartok, minél többször látja az ember, annál roszszabb, annál feltűnőbbek a hibái, annál kevesebbet ér a meglepetés. Mert jól indul a film, sehová se vezető ernyedtséggel, hiába várja az ember, hogy történjék valami, ez nem az a mozi. Magyar és ifjúsági Rövidre vágva, azzal a nem teljesen alaptalan hittel, hogy a párhuzamos semmiségekből kijön valami. Nem nagy valami, mert akkora rálátása nincs a rendező-forgatókönyvíró-szereplő Szabó Simonnak a világra, de ha olyasmiről beszél, amit ismer, akkor valamit mégis mond.

Papírrepülők - Forgalmazza a Budapest Film

Az ember várja, hogy a hét párhuzamos történet hová bonyolódik, de a lényeg éppen az, hogy nem bonyolódik. Az események nem lépik át a történetté válás küszöbét. Semmi nem történik, mert ami történik, az is semmi. Egy DJ megveszi a haverjának a kedvenc lemezét, egy író nem ír semmit, egy lány divattervező szeretne lenni. Néha döbbenetesen közhelyes az egész, hiszen a XIX. század óta meghal a harmadik felvonásban, aki az elsőben köhécsel, és a néző szorongva veszi észre, hogy a szegény író alakjában minden benne van, aminek nem kellene: a mechanikus írógép, a borospohár és a füstölő. Viszont ha a befüvezett kamaszok röhögnek a villamosmegállóban, éjszakai vásárlás a téma az éjjel-nappaliban, DJ-k hebegnek érthetetlen dolgokat érthetetlenül a Tilos Rádió stúdiójában, akkor az egésznek lesz színe, szaga, mi több: nedve.

Ha Szabó Simon tehetségtelenebb lenne, belepusztítaná a nézőt a hét semmiségbe. Az nem tudom, lehetne-e annyira tehetséges, hogy igazán jó filmet forgasson az alapanyagból. Legjobb pillanataiban a világ, a környezet néz vissza a vászonról, lapítanak a csöndes utasok, amíg két nyamvadt kamasz provokálja őket, ütlegelik egymást a kopaszok és az utcai táncosok, barátságtalan világban élünk. A rendező tehetségéből még arra is futja, hogy megmutassa: ez a barátságtalan világ nem démoni, időnként még otthonos sarkokat is lehet találni benne, és röhögni mindig szabad. Csak ahhoz nem elég, hogy a történetek filmmé váljanak, nézni való mozivá.

Ha Szabó Simon tehetségtelenebb színész lenne, talán a többieket jobban tudná instruálni, mert ami neki jól megy abban a történetben, amelyben főszereplő, azzal a többiek nehezen boldogulnak: nem tudják úgy mondani a szövegeket, mintha komolyan gondolnák. Az egyetlen öröm, hogy nem is úgy mondják, mint a régebbi filmekben a kölyökképű tehetségek a főiskoláról. Ha messze vagyunk is a hitelességtől, legalább máshogy messze. Ez a máshogy a film legnagyobb erénye. De pusztán attól még nem jó egy magyar film, mert nem szerepel benne Mucsi Zoltán.

Az író, aki nem ír semmit
Az író, aki nem ír semmit
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.