Szöveg nélkül érteni

Nagy Viktor Oszkár több kisfilmet jegyez, de nagyközönség a februári szemlén ismerhette meg. A korábban Jandera címet viselő Apaföld ígéretes karrier lehetőségét vetíti elő: megkapta a külföldi kritikusok díját.

- Az apa-fiú kapcsolatot már egy korai rövidfilmjében is boncolgatta. Első nagyjátékfilmjében miért tért vissza hozzá?

- Mert kimeríthetetlen forrás, mindig is foglalkoztattak a családi ügyek. Talán azért, mert az enyém túlságosan is normális. Mindemellett állítom: az apák nem egyszerűek. Egészen pontosan a gondolatbűn érdekel és a hozzá kapcsolódó lelkiismeret-furdalás. Ennek a gyökere pedig önéletrajzi jellegű: kamaszként sok időt töltöttem a földeken apámmal, és úgy érzetem, ő az ellenség, de a következő pillanatban már szégyelltem magam emiatt. A bűntudat megmaradt bennem, és ezt akartam magamból kivetíteni.

- Az Apaföldben a gondolatbűn konkrét tetté fajul.

- Azt, ami velem történt, nem tudtam eléggé kibontani ahhoz, hogy nagyjátékfilm lehessen belőle, át kellett lépni a határokat. Segítségül hívtam egy ismerősömet, akit Janderának hívnak, és az ő apa-fiú kapcsolatát összegyúrtam az én élményeimmel. Fontos volt, hogy hátrébb léphessek, és tisztábban lássak.

- Tehát két élettapasztalatból összeállt egy fikció.

- Így van. Azzal már fikcióvá vált, hogy játékfilmet rendeztem.

- Már több interjúban rákérdeztek, hogy milyen rendezők hatottak önre...

- ...de mindig kitérek a válasz elől. Sokan hatottak rám, de tudatosan sosem gondoltam erre egy-egy jelenet megkomponálásánál.

- Én azért mondanék egy nevet: Janisch Attila.

- Attilával nagyon jó viszonyban vagyok, sőt a mesteremnek is tartom. Amikor elsőéves voltam, felkarolt, elhívott a Másnap forgatására asszisztensnek, ami meghatározó tapasztalat volt. Rengetegen tanultam tőle, rendkívül precíz, maximalista és elszánt. Összebarátkoztunk, sok közös van bennünk. Attila és az osztályfőnököm, Szász János rengeteget segített a film létrehozásában.

- Az Apaföldet forgatókönyvíróként is jegyzi. Ez mindig így lesz?

- Nagyon szeretném, ha találkoznék olyan forgatókönyvvel, amelyet csak meg kellene rendezni, de kizártnak tartom, hogy valahogy ne vegyek részt az alakításában. Az Apaföldet sem én egyedül írtam, a könyvön sokat dolgozott két dramaturg, Mádl Miklós és Szeredás András. Nem tartom magam írónak, mint ahogy a forgatókönyvet sem irodalomnak, hanem a filmkészítés egy fázisának. Ha rendezek, kell, hogy legyen benne valami, ami nekem fontos, különben nem tudok hozzászólni a témához.

- A három főszereplő közül az egyik színész, a másik táncos, a harmadik pedig amatőr. Életveszélyes vállalkozás.

- Ez egy produceri mondat. Én nem látok nagy különbséget profi és amatőr között. Nagyon kevés profi filmszínész van ma Magyarországon, a képzés hiánya miatt. A kevesek egyike Derzsi János.

- A szemlén a nagy zsűri szó nélkül hagyta az Apaföldet, viszont a külföldi kritikusok Gene Moskowitz-díját megkapta.

- A díjak mindig is kétes értéket képviseltek, de elengedhetetlenek, hogy életben maradjon a film.

- De mit gondol, miért tetszett csak a külföldieknek?

- Ez egy sarkított megfogalmazás, de a külföldiek tényleg jobban rezonáltak rá. Talán azért díjazták, mert filmes eszközökkel, finoman, vizuálisan mesél, ritmusuk és atmoszférájuk van a képeknek, nem a dialógus viszi előre. Francois Truffaut mondta egyszer: az igazi filmet szöveg nélkül is meg lehet érteni.

- Tavalyelőtt bővítette ki a nevét, mert több Nagy Viktor is van a szakmában. De miért pont az Oszkár mellett döntött?

- Ez apámnak a neve.

Nagy Viktor Oszkár két tapasztalatból gyúrt fikciót
Nagy Viktor Oszkár két tapasztalatból gyúrt fikciót
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.