Szöveg nélkül érteni
- Az apa-fiú kapcsolatot már egy korai rövidfilmjében is boncolgatta. Első nagyjátékfilmjében miért tért vissza hozzá?
- Mert kimeríthetetlen forrás, mindig is foglalkoztattak a családi ügyek. Talán azért, mert az enyém túlságosan is normális. Mindemellett állítom: az apák nem egyszerűek. Egészen pontosan a gondolatbűn érdekel és a hozzá kapcsolódó lelkiismeret-furdalás. Ennek a gyökere pedig önéletrajzi jellegű: kamaszként sok időt töltöttem a földeken apámmal, és úgy érzetem, ő az ellenség, de a következő pillanatban már szégyelltem magam emiatt. A bűntudat megmaradt bennem, és ezt akartam magamból kivetíteni.
- Az Apaföldben a gondolatbűn konkrét tetté fajul.
- Azt, ami velem történt, nem tudtam eléggé kibontani ahhoz, hogy nagyjátékfilm lehessen belőle, át kellett lépni a határokat. Segítségül hívtam egy ismerősömet, akit Janderának hívnak, és az ő apa-fiú kapcsolatát összegyúrtam az én élményeimmel. Fontos volt, hogy hátrébb léphessek, és tisztábban lássak.
- Tehát két élettapasztalatból összeállt egy fikció.
- Így van. Azzal már fikcióvá vált, hogy játékfilmet rendeztem.
- Már több interjúban rákérdeztek, hogy milyen rendezők hatottak önre...
- ...de mindig kitérek a válasz elől. Sokan hatottak rám, de tudatosan sosem gondoltam erre egy-egy jelenet megkomponálásánál.
- Én azért mondanék egy nevet: Janisch Attila.
- Attilával nagyon jó viszonyban vagyok, sőt a mesteremnek is tartom. Amikor elsőéves voltam, felkarolt, elhívott a Másnap forgatására asszisztensnek, ami meghatározó tapasztalat volt. Rengetegen tanultam tőle, rendkívül precíz, maximalista és elszánt. Összebarátkoztunk, sok közös van bennünk. Attila és az osztályfőnököm, Szász János rengeteget segített a film létrehozásában.
- Az Apaföldet forgatókönyvíróként is jegyzi. Ez mindig így lesz?
- Nagyon szeretném, ha találkoznék olyan forgatókönyvvel, amelyet csak meg kellene rendezni, de kizártnak tartom, hogy valahogy ne vegyek részt az alakításában. Az Apaföldet sem én egyedül írtam, a könyvön sokat dolgozott két dramaturg, Mádl Miklós és Szeredás András. Nem tartom magam írónak, mint ahogy a forgatókönyvet sem irodalomnak, hanem a filmkészítés egy fázisának. Ha rendezek, kell, hogy legyen benne valami, ami nekem fontos, különben nem tudok hozzászólni a témához.
- A három főszereplő közül az egyik színész, a másik táncos, a harmadik pedig amatőr. Életveszélyes vállalkozás.
- Ez egy produceri mondat. Én nem látok nagy különbséget profi és amatőr között. Nagyon kevés profi filmszínész van ma Magyarországon, a képzés hiánya miatt. A kevesek egyike Derzsi János.
- A szemlén a nagy zsűri szó nélkül hagyta az Apaföldet, viszont a külföldi kritikusok Gene Moskowitz-díját megkapta.
- A díjak mindig is kétes értéket képviseltek, de elengedhetetlenek, hogy életben maradjon a film.
- De mit gondol, miért tetszett csak a külföldieknek?
- Ez egy sarkított megfogalmazás, de a külföldiek tényleg jobban rezonáltak rá. Talán azért díjazták, mert filmes eszközökkel, finoman, vizuálisan mesél, ritmusuk és atmoszférájuk van a képeknek, nem a dialógus viszi előre. Francois Truffaut mondta egyszer: az igazi filmet szöveg nélkül is meg lehet érteni.
- Tavalyelőtt bővítette ki a nevét, mert több Nagy Viktor is van a szakmában. De miért pont az Oszkár mellett döntött?
- Ez apámnak a neve.