Csak élesben derül ki, mire vevők a nézők

Öldöklő versenyt vívnak egymással a szűkülő piacon a feltörekvő kábelcsatornáktól szorongatott kereskedelmi tévék. A nézőkért folyó harcban pedig olykor hibáznak. A "bukott műsorok" kapcsán pedig a pénzbeli veszteségnél jobban fájlalják a presztízsveszteséget.

Bukik a tévéműsor, ha néhány adás után nem hozza a várt nézettséget, nem vonz az adott műsorsávban elég nézőt. A kereskedelmi tévé üzleti vállalkozás, eredendően nem érdekli valamiféle kulturális misszió teljesítése. Fő törekvése, hogy minél nagyobb nézettséget érjen el a hirdetők megcélozta 18-49 év közötti népességben. Fontos: ezt nem a televíziók találták ki, a nemzetközi szokások határozzák meg a reklámszpotok árát a szerint, hogy e korosztályból hányan vehették a hirdetés üzenetét. A hirdető cég meghatároz egy összeget a szpotjának vetítésére, ezt akkor tudja lehívni a tévé, ha elérte vele azt a nézőszámot, amennyi annyi pénzért "jár". Ebből következik, a csatornának mindenáron hoznia kell a megfelelő nézettséget.

Egy amerikai sorozatot megvenni drága mulatság. Százezer dollárokkal kell számolni, és előre ki kell fizetni egy csomó részt, igaz, nem biztos, hogy az egészet le kell írni veszteségként, ha nem válik be: más időpontban vetítve lefaraghat, visszahozhat valamennyit a ráfordításokból.

A TV 2 tavaly őszi "műsoroffenzívájából" bukott a Cápák vagy az XXL (az előbbi néhány hónap alatt múlt ki, az utóbbi egyetlen adást ért meg). - Ha egy tévécsatorna van olyan innovatív és bátor, mint a TV 2, és több műsort is indít egy időben, előfordul, hogy egyes produkciók nem találják meg az adott műsorkörnyezetben a célcsoportjukat, de nálunk nem jellemző, hogy műsorok végleg megszűntek volna - mondta a Népszabadságnak Gyöngyössy Bence, a TV 2 programigazgatója. - Minél több műsor indul, annál több tud bukni is, és annál nagyobb az esély is, hogy lesz köztük egy-két sikeres.

Gyöngyössy Bence elmondta: a csatorna a műsor indulásakor meghatározza azt a közönségarányt, aminek az elérésével elégedett volna a megcélzott célcsoportokban. Ha egy produkció mégis elbukik, annak oka lehet a magyar nézők a külföldiekétől eltérő ízlése. Tavaly egyszerre hét produkciót indítottak, a programigazgató szerint három teljesítette a csatorna elvárásait: a Megasztár, a Hal a tortán és a Joshi Bharat.

Az RTL Klubnál sem tartott sokáig a Fogd a pénzt és fuss! című vetélkedőműsor, és négy adás után levették a Terminátor: Sarah Connor krónikái című sorozatot. - A Fogd a pénzt és fuss! valóban nem hozta a várt nézettséget. Új műsor volt, új játékformátum, de a nézők nem erre vágytak - indokolta a produkció gyors levételét a képernyőről Rényi Ádám, a csatorna kommunikációs igazgatója. Úgy látja: a produkció túlzottan is fiatalosra sikeredett. A fiatalok abban az idősávban kevésbé televízióznak, ha mégis, nagy részük eloszlik a kábelcsatornák között. A kommunikációs igazgató állítja: nem bízzák a véletlenre a dolgokat, a kutatásnak, a nézői igények felmérésének fontos szerep jut egy-egy új műsor indításánál. De bombabiztos módszer nincs a nézői kívánságok belövésére. A Fogd a pénzt és fuss! bukása után gondoltak rá, hogy Vágó István vezessen vetélkedőt a csatornán, ő azonban nem fogadta el a csatorna elképzeléseit. A Terminátor-sorozat első évadát vette meg a csatorna. Biztatóan kezdett, mindenki, aki kíváncsi volt, belenézett, de a kitartók száma nem közelítette meg azt a szintet, amely egy piacvezető kereskedelmi csatornának elégséges főműsoridőben.

Figyelik a nézettséget, de a konkurenciára is figyelniük kell; Rényi főként a TV 2-t, a Magyar Televíziót, a Viasatot, a Film+ csatornát és a Cool Tv-t nevezte meg vetélytársként. De a "kicsikre" - a tematikus kábelcsatornákra - is egyre inkább ügyelni kell, mert együttesen sok nézőt visznek el. Rényi szerint a tematikai és műfajbeli sokszínűségük igazi kihívás a nagy adók számára.

Arra a kérdésre, hogy mi az a nézettségi határ, ami alatt leveszik a képernyőről a műsort, azt válaszolta, a fő cél az, hogy a produkciók ne csússzanak a főműsoridős csatornaátlag alá, ami az RTL Klub esetében 30 százalék körüli közönségarányt jelent a 18-49-es korosztályban. De ez csak a főszabály, mert van, hogy egy műsor megtáltosodik a koncepcióváltás után, esetleg vissza is nyeri elvesztett nézőit. Megfelelő idősávba helyezve jobban teljesíthet a műsor. A megszüntetésre az adhat okot, ha úgy látják: a jövőben nem tud feljebb kapaszkodni a produkció.

Sokba kerülhet egy új műsor indítása, de Rényi szerint a befektetett összeg nagysága nem a legfontosabb szempont. Napi műsor esetén sokkal inkább azt nézik: működőképes lehet-e hosszú időn át az adott produkció. Elérheti-e az elvárt nézettséget, avagy sem? Ha kiderül, hogy erre átalakítások, áthelyezések után sincs remény, nem várnak sokáig a levétellel.

A Magyar Televízióban ugyanúgy, mint más tévétársaságoknál, naponta szembesülünk a nézők választásával, figyeljük a nézettségi mutatókat, a nézői igényeket - mondta lapunknak Kósa-Somogyi György műsorigazgató. - Műsoraink beindításakor bizonyos elvárt nézettséget minden produkcióval szemben támasztunk. De a műsorok tartalmi színvonala, a nézők értékes műsorokkal való kiszolgálása az elsőrendű szempont. A nézettség tükrében történnek elmozdítások, ami nem feltétlenül a műsor bukását jelenti. AZ MTV-nél ez nem szokott olyan látványosan történni, mint más társaságoknál, de ha valamely produkció sokáig nem teljesíti a hozzá fűzött reményeket, bizonyos idő után lekerül a képernyőről.

A Terminátor: Sarah Connor krónikái című sorozat négy adást ért meg (Lena Headey)
A Terminátor: Sarah Connor krónikái című sorozat négy adást ért meg (Lena Headey)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.