Színes betörés a szürkék közé

Nagy sajtókampánnyal próbált betörni a napilapok piacára 15 éve az akkor még svájci-amerikai tulajdonú Blikk. Tíz évvel később a legnagyobb példányszámú hazai napilap lett, és jelenleg is vezeti a nem ingyenes újságok piacát.

Tizenöt éve a Műjégpályán tartották az új bulvárnapilapként megnevezett Blikk beharangozó sajtótájékoztatóját. Állítólag a Lánchídnál, az Alagútban tervezték megtartani, de a hatóságok nem engedélyezték. Ez az az ötlet is azt mutatja, hogyan is képzelték akkor el a bulvárt, és mekkora jelentőséget tulajdonítottak a sajtónak.

Közvetlenül a rendszerváltás előtt és után indult néhány lap (Kurír, Mai Nap, Új Magyarország), de a sajtó munkatársai 1994-re már telítettnek érezték a piacot, ezért a társlapok tudósítói egyöntetűen csodálkozásuknak adtak hangot, hogy "a már amúgy sem túl szűkös hazai napisajtó-kínálatba" (így fogalmazott az Új Magyarország tudósítója) 200 ezres példányszámmal jelenik meg az új bulvárlap.

Az akkor a svájci Ringier és az USA Today című lapot jegyző amerikai Ganett 50-50 százalékos tulajdonában lévő újsággal kapcsolatban a Budapest Sun című angol nyelvű orgánum azt írta: "Kiadói azt várják, hogy a magyar újságstandok tucatnyi, de többnyire szürke napilapja között a Blikk feltűnést kelt majd. A jelenleg a piacon lévő bulvárlapok azonban mind nehézségekkel küzdenek. A többi közép-európai országokhoz képest a magyarok érdeklődnek legkevésbé az ilyen lapok iránt."

Akkoriban az úgynevezett referencialapok (Magyar Hírlap, Magyar Nemzet, Népszava, Népszabadság, Új Magyarország) sokkal nagyobb példányszámot értek el, mint a bulvárújságnak tekintett Esti Hírlap, Kurír, Mai Nap, Pesti Riport.

A tegnapi lapszámba befűzték az 1994. március 1-jei Blikket
A tegnapi lapszámba befűzték az 1994. március 1-jei Blikket

Mára ez a helyzet megváltozott. Nagyjából a kereskedelmi televíziók valóságshow-inak sikere óta a világtrendnek megfelelően nálunk is a bulvártémák bulvárfeldolgozása vonzza inkább az olvasókat. A nem ingyenesen terjesztett napilapok piacát a Blikk vezeti.

A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség auditált adatai szerint ha nem is az első évben, de 2001-ben az újság átlépte a 200 ezres példányszámot.

Nem egészen tíz évvel az indulás után - 2003-ban - már több mint 300 ezret nyomtak belőle. A lap legjobb esztendeje 2005 volt, ekkor átlagosan napi 350 ezer példányt nyomtattak. Azóta kissé esett a példányszám, de 2008 első fél évében is naponta 305 ezer Blikk hagyta el a nyomdát. (A bulvárpiacon jelenleg egyedüli konkurens Bors című lapból ugyanakkor 151 ezret nyomtattak.)

Megjelenésének évfordulóján tegnap az első szám újranyomásával emlékezett meg a ma már száz százalékban a Ringier Kiadó Magyarország tulajdonában álló Blikk, amely márciusban kétnaponta feldolgoz egy-egy évet az elmúlt tizenötből.

A Ringier Magyarországon

A svájci székhelyű Ringier hazánkban 1993 óta működteti leányvállalatát. A Ringier Kiadó Magyarország két napilapot (Blikk, Nemzeti Sport) és számos heti- és havi kiadványt (Tina, Blikk Nők, hot!, Képes Sport, Sport&Style, IM, IM Style, Bravo, Bravo Girl!, Buci Maci), jelentet meg. A kiadó több (blikk.hu, nemzetisport.hu, kepessport.hu, pixter.hu, cityweekend.hu, fanzone.hu, im-net.hu, bravo.hu, bravogirl.hu) képezik portfólióját. Az online portfoliót napi 260 ezer ember keresi fel, legnagyobb site-jai a piacvezető NSO, és az online bulvárpiacon élmezőnyben szereplő Blikk.hu. A Ringier-csoport 67,7 százalékban tulajdonosa a Népszabadságnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.