Rózsaszín- láz
Nem hittük volna, hogy 2009-ben még érhet minket meglepetés: Steve Martin színészként és íróként mindent elkövetett, hogy a Rózsaszín párduc 2-ben hűen visszahozza a színészikon, Peter Sellers talán legismertebb találmányát, a zseniális, mindemellett komplett idiótának tűnő Jacques Clouseau felügyelőt.
- Peter Sellerst tartom a figura megalkotójának, ő William Shakespeare, ha színjátszásról van szó. Az őáltala teremtett karaktert akartam újraéleszteni. A testtartását és egyéb fizikai jellemzőit sokáig gyakoroltam, persze némi változtatással, hiszen én is színész vagyok, megvannak a saját eszközeim - mondta lapunknak Steve Martin a Berlinalén tartott díszbemutató után.
Martin valóban a legkézenfekvőbb színészválasztás volt a huszonegyedik századi Clouseau szerepére, mivel korunk egyik legsokoldalúbb művésze. Talán az egyetlen, aki Sellers nyomába léphet. Tizenhét éves kora óta bendzsózik, zenét szerez, The Crow nevű együttesével rendszeresen jelentet meg lemezeket. A forgatókönyvek mellett számos színpadi mű és regény szerzője, a közelmúltban jelent meg önéletrajzi műve, a Born Standing Up, amelyben őszintén vall stand up komikusként töltött éveiről. (Igaz, mintegy harminc éve kiszállt a műfajból.) A kritikusok szerint ez az első írás, amely valóban komoly betekintést ad a showbiz világába. Mindemellett producerkedik, és olykor rendez is.
- Hiába vagy sokoldalú, a szakma beskatulyáz. A sikeres Örömapa című filmem után nagyon sok házasságkomédia-ajánlatot kaptam, a más műfajú filmtervek pedig eltűntek. Egy színész sosem "ugrálhat", sőt nevetségesen kevés a lehetősége - válaszolta Martin arra a felvetésünkre, hogy egy akkora művész, mint ő, minden bizonnyal azzal foglakozik, ami épp a kedvére való.
Blake Edwards rendező Rózsaszín párduc-sorozata a filmtörténet talán legismertebb komédiaszériája. Az 1963-ban készült első rész igazi klasszikus, habár középpontjában még nem is Clouseau áll, hanem a Fantom nevű tolvaj (David Niven), aki a világ legnagyobb gyémántját akarja ellopni. A készítők eredetileg Fantom-sorozatra gondoltak, de a Clou-seau-t alakító Sellers "ellopta a show-t", és a folytatások már rá koncentráltak. Az 1964-ben bemutatott Felügyelő életveszélyben kitörölhetetlenül kirobbantotta a pink-lázat. A Edwards- Sellers páros összesen öt filmet készített, a színész halála után voltak próbálkozások, ám ezek színvonala már méltatlan volt az előzményekhez. A 2006-ban újraélesztett franchise azonban sikeresen tért vissza az alapokhoz. Mégis évekig húzódott a folytatás.
- Könnyebb volt ismét eljátszani, mint megírni. Egy gyenge folytatás sértő lett volna. Háromszor is visszautasítottam a szerepet, mert annyira gyenge volt a könyv. Később belementek abba, hogy beleírjak a szövegbe. Alkut kötöttünk - avatott be a háttérbe Martin.
A Berlinale nem arról híres, hogy komédiákat és folytatásokat fogad be.
- Óriási megtiszteltetés a berlini meghívás - ismeri el Martin. - Először azt gondoltam, hogy biztosan maradt egy promóciós sáv, amelyet egy hollywoodi filmmel szerettek volna kitölteni. De kiderült, hogy nem. Dieter Kosslick igazgató megnézte a filmet, és ő harcolt érte. Talán felfedezte, hogy - hogy is mondjam? - a klasszikus értékeket igyekeztünk megóvni.