A nap kritikája (Rózsa): Beérkezett absztrakció

Nos, ez az az önéletrajz, amelynek ismeretében senki nem rohan egy kiállításra. Művésztelepen felcseperedni, nagy nevekkel fraternizálni, aztán évtizedekig sem a nagy nevek, sem a papa ismertségéig el nem jutni nem jó ajánlólevél. A hatvanas években disszidálni, de hazatérve a magyar úzust semmibe véve, ebből erkölcsi-egzisztenciális tőkét nem kovácsolni - egyenesen több mint gyanús. Végül, ha a kiállító festő restaurátorként végzett egykor, sőt sikeres restaurátor, ráadásul Indiában - hát nincs ennél több hendikep, hátrány, amellyel egy festészeti tárlat elindulhat.

Meg kell bocsátania a hatvannégy éves Seres Lászlónak a bevezető felsorolást, mert tudnia kell, hogy valóban a fenti dogmák ellenében rendezett kitűnő kiállítást. Harminc-negyven éves műveiből. Az meg már MissionArték profizmusát bizonyítja, hogy fölfedezték ezt a zárványt, mélykutatásról lévén szó, inkább telért, és feltárták, azt hiszem, ez az ideillő szó, a hazai absztrakció hasznosítatlan értékét. Csupa nonfiguratív lapot látunk a Falk Miksa utcában, egyenletesen sokfélét 1963 és 1979 közötti dátumokkal. Az előbbiek, a korábbiak jobbára tus-papír monokrómok, törékeny jelek törmelékének, spirálban ismétlődő ecsetfutamoknak és forgácsszerűen röppenő rajzgesztusoknak biztos és meggyőző rendszerei. A francia Michaux és az ugyancsak francia Mathieu vitte diadalra akkortájt, nem sokkal korábban a szálkásan és olykor oldottan felvitt tusrajzzal, festőbravúrral és festőfesztelenséggel a tasizmust fedezte fel, Európában immár sokadszor a Távol-Kelet kalligráfiáját.

Vázlat, 1972. Akvarell, pác, papír, 32,5x49 cm
Vázlat, 1972. Akvarell, pác, papír, 32,5x49 cm

S ha már példanevek: az akciófestészet, Jackson Pollock még mindig fekete-fehér csorgatásai, felületet elárasztó gesztusjelei is magyarázatként szolgálhatnak ekkortájt. A mű címe is Long Island, noha elkerülhetetlen még egy párhuzam, mert az akció éppúgy artisztikumba fordul, mint akkor idehaza Korniss Dezső műtermében. Aztán a hetvenes évekre a lapok kiszínesednek. Vakfeketéből oldódó, szép lavírozott gesztusokat még ebben az évtizedben is találunk, de egy Vázlaton a sok közül a páccal húzott barnás írásjelek óvatos zöldbe fakadnak ki, s egy másikon, ugyancsak hetvenkettőben, a sötét (talán diófa?) pác elágazások fodros, győztesen zöld formákat hajtanak.

Azt kell látnunk, hogy a hányatott pályájú és akkor mindenképpen ismeretlen Seres biztos nonfiguratív piktúrát alkotott. És a hátteret, a környezetet is látnunk érdemes, azt, hogy ez a kiegyensúlyozottság, ez a kiérlelt magabiztosság akkortájt kevés nonfiguratívnak adatott meg errefelé. Hatvanas évek második fele - hetvenes évek eleje: a modern magyar művészet még a csatáit vívja éppen, és az ütközetek nyoma ott van a műveken. Kiváltképp ott kell lennie egy olyan műformában, amely akkor már fél évszázada nem volt itt legitim. Mert ha lemondunk az önigazolásról és az önáltatásról, tudomásul kell vennünk a kritikus Bálint Endre kemény mondatát kilencszáznegyvenből: "Vajda Lajos az egyetlen értékes magyar absztrakt festő." S ha időközben hazatér Martyn, ha kiteljesedik Korniss, a hátrányos múltú és helyzetű magyar nonfigurativitás legalábbis zaklatott, legalábbis egyenetlen többségében.

Nem tudni, mi adhatott biztatást és magabiztosságot az akkor huszonöt-harminc éves Seres Lászlónak. De az bizonyos, hogy kételyektől mentes, türelmetlen túlzásoktól megszabadult, eminens igyekezeteknek nyomát sem mutató szép festészetet teremtett. Nem akarta megváltani a világot, nem is váltotta meg, de a fenti, jobb leírókészséget pótló utalásoktól független műveket komponált. Már az 1964 évszámot viselő, minden valószínűség szerint pálcikával rajzolt kínai tus Kompozíció is bonyolult, lendületes, egyszersmind foszlós-megengedő, ám egészében biztonsággal megkonstruált. A töményebb tusrajzok olykor Nemes Lampérth fekete indulataival sodornak és metszenek, de mint tudjuk, az aktivista mester sosem volt nonfiguratív. A hetvenkettes Vázlaton a gingkó levelének életerejével nyílnak szét a zöldek, és a hetvenhatos Vázlaton kubista súlyokat teremt a tus és az akvarell.

Tanulság, következtetés nincs. Egy festő életpályájának egy szakaszán olyan zavartalanul kulturált absztrakt festészetet művelt, mintha nem az akkori Magyarországon működött volna.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.