A térfigyelő

Ha a francia kurátor, Laurent Le Bon szerint rendjén való, hogy valaki lila ballonkutyával, acélnyúllal és vörös műanyag szívvel aggassa tele a Napkirály versailles-i udvarát, miért is botránkozna meg azon, ha mások monumentális kotongumit húznak a párizsi Concorde tér obeliszkjére?

Kezdjük az elején: Laurent Le Bon a híres párizsi Pompidou Központ kurátora, a fővárostól 300 kilométerre épülő metzi Pompidou Centrum igazgatója, a franciaországi kultuszminisztérium egykori "közmegrendelés-felelőse". Le Bon úr köztéri képzőművészetben utazik, legalábbis múzeumon, galérián kívüliben. Nevét az utóbbi idők legbotrányosabb, januárban zárt európai kiállítása kapcsán ismerhetik. Ő kurátorkodott ugyanis a giccskirálynak is nevezett amerikai képzőművész, Jeff Koons versailles-i tárlatán. Ha még így sem ugrik be, próbálják meg felidézni Michael Jackson életnagyságú porcelánszobrát vagy a tüchtigre nyesett versailles-i bokrok közül előkukkantó, háromméteres, lila Ballonkutyát, amely acélplasztika ugyan, mégis szakasztott úgy néz ki, mint a lufiból hajtogatott állatfigurák a városligeti tónál. A kiállítás hírére több tucat francia művészettörténész vérnyomása szökött a kritikus szint fölé, köztük akadt, aki egyenesen barbárnak nevezte az amerikait. Ezzel együtt - vagy épp ezért - a palotarondító tárlatra egymillió ember váltott jegyet.

Tavaly egymillióan voltak kíváncsiak Jeff Koons meghökkentő alkotásaira a versailles-i kastélyban
Tavaly egymillióan voltak kíváncsiak Jeff Koons meghökkentő alkotásaira a versailles-i kastélyban

Visszatérve Le Bon úrra, ő a napokban Budapestre látogatott. A Francia Intézet és a Ludwig Múzeum hívta meg, hogy megossza a magyar közönséggel tapasztalatait - kiállításokról, közterekről, konzervativizmusról és kivagyiságról. A Művészetek Palotájába hirdetett előadás sokat sejtető címe Múzeum a szabad ég alatt. Az érdeklődés jóval fölülmúlja a vártat, háromsornyi pótszék sem elég. Nyilván mind azt várjuk Monsieur Le Bontól, hogy avasson be minket a köztéri képzőművészet jól bevált praktikáiba.

Ám öt percen belül kiderül, hogy titkokba itt ma nem avatnak be. A kurátor nem magyaráz: hol, miből, miért, kinek kell és érdemes szabadtéri műalkotásokat készítenie, hogyan hat ez a környéken élőkre, nevel-e, megbotránkoztat, esetleg szépérzéket tupíroz. Diavetítésen ülünk, érzete a gimnáziumi rajzóráké, azzal, hogy itt a timpanonokéinál sokkal izgalmasabbak a képek.

- A francia konceptualista művész, Daniel Buren a Versailles Off 2004 című rendezvényre kapott megrendelést - kommentálja egyik diáját Le Bon. Buren nem tett mást, mint hogy mintát vágatott a versailles-i kastélypark füves placcába. A palotából kilépve a Napkirályt is mellbe vágta volna a látvány: szabályos focikaput látott volna ugyanis a gyep szélén. A mű tíz napot élt, addigra újra kinőtt a fű.

A szintén konceptualista Jochen Gerzet különös holokauszt-emlékműve kapcsán említi a kurátor. Gerz 1996-ban oszlopot állított a francia kisváros, Biron terén, és felcsavarozta rá a község lakóinak fémtáblára gravírozott gondolatait. Gerz második világháborús emlékeikről faggatta őket, anélkül, hogy a konkrét kérdést megfogalmazta volna. Ezt viszont "letétbe helyezte" a városka tanítónőjénél, meghagyva: tegye fel minden új beköltözőnek.

A kedvencem annak az AIDS-ellenes egyesületnek az akciója, amely néhány éve engedélyt kapott, hogy a párizsi Concorde téren demonstráljon a biztonságos szex mellett. Gigantikus óvszert húzhattak a tér egyik leghíresebb műemlékére, a Luxorból való obeliszkre. (Az egykor III. Amenhotep templombejáratát díszítő oszlopot egyébként
az 1998-as labdarúgó-világbajnoságon sem kímélték. Akkor elméretezett focilabdát nyomtak a tetejébe.)

Az utolsó dia, Jeff Koons irdatlan méretű, Bilbaóban fölállított, kutyaalakú virágszobra jó apropó arra, hogy Le Bont végre megkérdezhessük arról, amit eddig, a Koons-botrányról olvasva mindig csak szerettünk volna.

- A köztéri képzőművészet egyetlen valódi feladata, hogy kérdéseket tegyen fel - deklarálja magabiztosan. Koons versailles-i, barokkos, neopop szobrai szerinte legalább tízezret megfogalmaznak. Heves bírálói szerint csak egyet: hogyan landolhatott egy brókerből lett önjelölt zseni giccsparádéja a Napkirály kultikus birodalmának kellős közepén? Az egyik lehetséges válasz, hogy elég gazdag hozzá. Függő szív nevű alkotását tavaly 23,4 millió dollárért árverezték el.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.