Ahol a csodákat tárolják
Nemcsak a rossz szövegértési eredmények rontják egy ország majdani versenyképességét, hanem az is, ha a közoktatás - szegénységből vagy trehányságból - elijeszti a fiatalokat a természettudományos tárgyaktól. Finnország, amelynek bérelt helye van a globális versenyképességi listán, korábban a miénkhez hasonló helyzetét úgy változtatta meg, hogy a természettudományos oktatás könyvízű, unalmas rendszerét interaktívvá, vonzóvá tette.
Ezt a példát igyekszik követni a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kara, amely 131 millió forint európai uniós támogatással Interaktív Természeti Tudástárat hoz létre a kar központi épületének legfelső szintjén. Nemcsak a szegedi, hanem az egész dél-alföldi régióban élő általános iskolás gyerekeket és tanáraikat várják a tudástárba, amelynek számos része és attrakciója lesz. Annyi azonban bizonyos, hogy még a hagyományos múzeumokra emlékeztető gyűjtemények darabjait sem csak nézegetni lehet üveglapon keresztül, hanem kézbe venni, forgatni, használni. Lesz majd lehetőségük a gyerekeknek kísérletezni a Próbáld ki laborban, és lesznek bemutató órák is, ahol nem válnak el a természettudományok, hanem egységben mutatják be a legérdekesebb jelenségeket a kar természettudományos tanszékeinek munkatársai.
Galambos Gábor egyetemi tanár, a kar dékánja a tegnapi projektindító sajtótájékoztatón elmondta: maguk is megdöbbentek, mennyi érték halmozódott föl a főiskolán az elmúlt évtizedekben. Összeállítottak belőle egy védett gyűjteményt - növény- állat- és ásványtárat -, ez lesz majd a múzeumi rész. A tematikus órarend szerinti természettudományos bemutatók nem a kötelező iskolai tananyagból merítenek - az lesz a céljuk, hogy felkeltsék az iskolások érdeklődését a természettudományok iránt. A laboratóriumban pedig nemcsak kísérletek zajlanak majd, sőt nemcsak a tanárok kísérleteznek, hanem a gyerekeknek is lehetőségük nyílik rá. A tudástár - amelynek a Csodák tára sem a végleges neve - mindenki előtt nyitva áll. Az interneten jó előre virtuálisan körbe lehet járni, megtervezni, ki mit akar megtekinteni. Helyet ad felnőttképzésnek, kiegészítő tanárszakoknak, pedagógusok továbbképzésének.
A bemutató órák színhelyét Klebelsberg Teremnek hívják majd - arra emlékeztet az elnevezés meg remélhetőleg a hely szelleme is, hogy az elmúlt évszázad első felében még tekintély és megbecsülés övezte a pedagógusokat.