Itt a magyar, hol a magyar!
Berlinből jelenti kiküldött munkatársunk
Az nem meglepetés, hogy Stephen Frears tökéletesen profi módon elkészített filmet tesz le az asztalra. Versenyfilmjét, a Cherit is nyugodtan feltehetjük majd a polcra A királynő vagy a Veszedelmes viszonyok mellé. A 20-as években játszódik Franciaországban. Hősei - Lea de Lonval (Michelle Pfeiffer szenzációs alakításában), a visszavonult, igen jómódú kurtizán és ifjú szeretője, Cheri (Rupert Friend) - túlzásba viszik a szerelmi játékot, és szenvedélyes vonzalom alakul ki kettőjük között. A mű komikus vonalát a Cheri anyját alakító Kathy Batesnek köszönhetjük.
Frears intuitíven profi művész, van eleganciája és stílusa, legyen szó drámai nagyjelenetről, komikus feloldásról vagy direkt szexualitásról. Még az ötvenes évek új hullámának narratíváját is becsempészi a filmbe, ami rendkívül jól működik korunk látványos operatőri munkájával.
Magyar, vagy nem magyar? - ez itt a kérdés a Katalin Varga című versenymű kapcsán. A Budapesten élő Peter Strickland munkája jogilag nem magyar produkció (nincs benne magyar gyártó vagy támogató), de a főszerepeket alakító erdélyi színészek szinte a teljes játékidő alatt magyarul beszélnek. A mű cselekménye pedig az erdélyiek zárt és vallásos világába kalauzol el minket. Klasszikus bosszútörténetről van szó. Katalin Varga tíz évig eltitkolta férje elől, hogy a közösen nevelt gyermek azé a férfié, aki megerőszakolta. Amikor kiderül az igazság, távoznia kell falujából, amit arra használ fel, hogy felkutassa és megölje azt a két férfit, aki meggyalázta. A szemet szemért, fogat fogért törvénye azonban végül az asszonyt is utoléri.
Érdekes atmoszférája van Strickland drámájának, ám nagyon szegényes kiállású produkció. Gyenge felbontású videóra forgott, ami a nagyítás után a Berlinale palotája óriásvásznán nagyon kiábrándító képet eredményez. Ráadásul nem tudok szabadulni attól a gondolattól, hogy ezt bizony már nagyon sokszor láttuk (a bosszútörténetet milliószor, a csángók világát pedig Zsigmond Dezső életművéből). Attól tartok, örök rejtély marad, hogy ez az amúgy korrekt munka mit keres egy A kategóriás filmfesztivál versenyprogramjában.