Megfogalmazni a létezést
A művész első jelentős műveit, a Férfi nyakkendő nélkül és az Ülő bika című faszobrait a budapesti Új szenzibilitáskiállításokon és az Eklektika '85 című tárlaton mutatta be, amelyeket az archaikus formaképzést idéző alkotások követtek. Műveinek leggyakoribb anyaga előbb a fa volt, amelyet aztán a kő váltott fel. Durván megmunkált szobrait sokszor élénk színekkel festi, jellemzőjük az expresszivitás.
- A természeti formák összehozása az, amivel foglalkozom, gyerekkorom vidéki élete mind-mind ehhez kapcsolódik. Faszobraim például uszadékfából készülnek, néhányat meg is vágok, majd ezeket festem meg - magyarázza egyik kedvenc alapanyagáról és technikájáról szólva.
Mostani kiállításán ezekből a faszobrokból láthatunk ízelítőt, de egy egészen friss bronzszoborsorozatot is elhoz a Decker kiállítótermébe. - E bronzszobrok szintén természeti formákra utalnak, ám ezeken a bronz- és a patinaszín dominál, amelyet az ecetes, szalmiákos kezelés hoz létre a felületen. A tizenkét darabból álló, arasznyi bronzok viszont a faszobroktól eltérően nem kapnak külön színeket, de ugyanúgy állatok, növények, valamint bibliai témák jelennek meg rajtuk - hangsúlyozza.
A kiállításon a művész egyetlen, szintén frissen elkészült vasszobrot mutat be, amely egyik faszobrához hasonlóan szintén a Kos útja címet kapta. A felület ennél az alkotásnál is egyszerű, míniumos kezelés után jön létre, színeiben tehát ez is eltér a faszobroktól. "A kosfej, amely egy szöcskeformába megy át, szimbolizálni próbálja, amit én gondolok az egész életről, amit érzek, ha megfogalmazni szeretném a létezést - mondja munkájáról Chesslay György. (V. Z.)