Monumentális Madonnák festője
A nehéz múltját festészetében is vállaló drámai, részben kubista formavilágú, látásmódjában és képméreteiben határozottan monumentalista jegyeket felmutató művész sajátos helyet vívott ki magának a modern magyar festészet történetében.
Mint Körmendi Anna, a kiállításnak otthont adó galéria tulajdonosa elmondta, Angyalföldi Szabó Zoltánt tizenöt esztendeje mondhatja a csak kortárs alkotókat menedzselő intézmény kiemelt partnerének. A mostani kiállítás rendezésével, a Műgyűjtők Éjszakáján való ünnepélyes köszöntéssel méltóképpen szeretnék kifejezni nagyrabecsülésüket a művész személye és életműve iránt.
A könyvdedikálással egybekötött kiállításon egyebek között bemutatják a művész egyik korai, nagyméretű szőnyegtervét, amely az újdonság erejével hathat - még azok számára is, akik jól ismerik az életművet, miután az említett munka most először kerül a közönség elé. A hozzávetőleg háromméteres képen a művész egyik központi témája, az anyaság mélyről fakadó líraisággal telített, mégis dramatizált, erőteljes formai megoldásokkal érzékelteti az időtlenséget.
Angyalföldi Szabó művészetét általában a monumentalitás jellemzi, akkor is, amikor néhány centiméteres papírdarabkára skicceli fel egy-egy kompozíciója vázlatát. A magyar művészet történetében egyedülálló szerelmespárjai, Madonnái, munkájukat kiegyensúlyozott nyugalommal végző ember-csoportjai, zenélő, olvasó, fekvő, ülő nőalakjai az óriás istenek vagy a "Szabó Zoltán-i" isteni Óriások boldog Olümposzára engednek bepillantást.
A Körmendi Galériát 1991-ben alapító ügyvéd-építész házaspár, Körmendi Anna és Csák Máté, a kiállításosok szervezése és művészmenedzselés mellett fő profiljának tekinti a könyvkiadást is. Körmendi Anna ez utóbbi tevékenység eredményeire szinte büszkébb, mint a hagyományos műkereskedői szerepre. Harminchat monográfia megjelentetését legalább akkora produkcióként értékeli, mint az általuk rendezett több mint négyszáz hazai és külföldi kiállítást. (R. J.)