Musicalt vegyenek!

A londoni Westend-premierrel egy időben, szombaton mutatta be az Operettszínház a nyolc Tony-díjas musicalt, a Tavaszébredést a Nyugati Teátrumban. Az előadás finanszírozása sajátos: félig állami, félig privát. Miként lehet ma magánprodukciókat létrehozni? -

Az elmúlt két év egyik legsikeresebb zenés darabja a Broadwayn a Tavaszébredés című musical, amelyet szombat este mutat be az Operettszínház a Nyugati Teátrumban. A Somogyi Szilárd rendezte előadásnak nemcsak az az érdekessége, hogy erre a darabra válogatott fiatalok játsszák, hanem az is, hogy félig magánprodukcióként készült.

Zádori Szilárd és Gulyás Balázs a Tavaszébredésben
Zádori Szilárd és Gulyás Balázs a Tavaszébredésben

A szerzői jogokkal foglalkozó Róna András vitte a darabötletet Kerényi Miklós Gábor igazgatónak. Mivel sokszereplős darabról van szó, és az Operettszínház egyedül nem tudta volna kihozni, Róna produceri szerepet vállalt, és szponzor helyett befektetőt keresett. Így találta a Nyugati Teátrumot működtető Music Box Kft.-t, amely nemcsak a helyet adta az előadáshoz, hanem pénzt is. Úgy számolja, megfelelő látogatottság esetén - mondjuk száz előadás után - akár nyereséges is lehet a Tavaszébredés.

Londonban vagy New Yorkban, ahol rengeteg magánprodukció készül, ez úgy működik, mint a részvény. Elkészül az üzleti terv a megtérülési mutatókkal, majd meghirdetik: be lehet fektetni pénzt ebbe és ebbe a darabba - mondja Róna. Például aki a nyolcvanas évek elején akár csak száz fontot áldozott a Macskák című musicalre, még ma is veszi fel az osztalékot. Ilyen kereskedelmi alapon nyilván csak bizonyos műfajok működnek: a zenés és a bulvárdarabok.

Eszenyi Enikő tangóshow-jának produceri munkájával kóstolt bele a szakmába Orlai Tibor, aki amúgy orvosi műszereket forgalmaz. Azóta több mint tíz előadásban vállalt szerepet. A legutóbbiban (Fédra Fitness) helyszínnek azt a konditermet nyerték meg, amelybe a producer nyolc éve jár.

Orlai egyetlen szándéka: művészi értéket hozzon létre, még akkor is, ha olyan előre kiszámítható siker mellé teszi le voksát, mint például a Hat hét, hat tánc. Jó döntését visszaigazolta a közönség és a szakma is: Vári Éva és Kulka János Budapesten majd százszor játszotta a darabot, és vagy hetvenszer vidéken.

Hol színészekre darabokat keres Orlai, hol az alkotók találják meg őt. Nem vágyott önálló társulatra, de fontosnak tartja, hogy legyen befogadó vagy együttműködő színház. Mint a Csákányi-Kulka-estnél Kaposvár, a Kellékesnél a Víg, a Básti, Udvaros, Cserhalmi, Kulka fémjelezte Férfi és nőnél a Művészetek Palotája, majd a Nemzeti. Minden előadását országos turnéra viszi, de szempontja: mindenhol ugyanazt kapja a közönség. Orlai Tibor saját és szponzori pénzt fektet a produkciókba. Úgy tapasztalja, csak azok hajlandóak erre, akik nem termékreklámra, hanem úgynevezett brand-image-re akarják költeni a marketingforintokat. Egyre kevesebb ilyen van.

A KÉK Produkciós Iroda és az Orlai Produkció közös premierje március 27-én egy új Parti Nagy Lajos-mű, A hét asszonya, amelyet Csákányi Eszter ad elő. A hetven művészt képviselő cég vezetője, Pécsi Júlia úgy érzékelte, a színészek többet dolgoznának, mint amennyi lehetőségük van, ezért segített nekik önálló előadásokat létrehozni.

Pécsi sokat pályázik, koprodukciós intézményt keres, vagy fesztivállal szövetkezik. Nyert már pénzt a Nemzeti Kulturális Alaptól is, bár úgy tudja, az NKA kuratóriuma szerint a magánprodukcióknak nincs szükségük állami segítségre. Pécsi viszont azt gondolja, egyelőre nehéz üzleti vállalkozásként kezelni ezeket az előadásokat, bármennyire is fontos lenne.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.