Eggyel több autós újság

Eddig volt például Autó Motor, Autó Magazin meg Autó 2, mától már Az Autó is lesz az újságosstandokon. Az utóbbi kettő még küzd egymással, mert vita van köztük arról, ki használhatja az egykor a Magyar Televízió kettes csatornája műsorának címéül szolgáló nevet.

Az Autó 2 Magyarország első autós tévéműsora volt: Dömsödi Gábor álmodta meg 1989-ben, 1991-től pedig Friderikusz Sándorral közös produkcióban készült a program. A szerkesztő-műsorvezető munkatársi gárdája a Surányi Péter nevével fémjelzett újságírói csapat lett. Őket az Autópiac című laptól később elbocsátották, ezután a Magyar Televízió engedélyével készítették az Autó 2 című újságot. Surányi, aki most már Az Autó főszerkesztője a Klubrádiónak azt mondta: írásos engedélyük van a tévécsatornától, hogy akkor is használhatják a műsor elnevezésével azonos címet, ha a program megszűnne. Szerinte a lap impresszumában a tévés műsorvezetőt "gáláns húzásként" tüntették fel lapalapítónak, hiszen az alapító okiratban nem szerepel a neve, soha egyetlen cikket sem írt a lapba.

Dömsödi azt mondta: az első lapalapító volt, csak később a szerkesztőség átvette az adminisztratív feladatokat. A nevet ő találta ki, ez szerepelt a tévéhez beadott műsorszinopszisban is, a grafikát pedig 300 ezer forintért terveztette Lóránt Attilával. Nem közpénzből: a megrendelő Dömsödi és Friderikusz közös vállalkozása volt.

Földvári András, az eddig Autó 2, mostantól Az Autó címmel, változatlan gárdával megjelenő lapot megjelentető Auto News kiadó ügyvezetője szerint 1995-ben Dömsödi összekülönbözött velük, s más szakújságírókhoz fordult anyagokért, 1996-ban pedig levédette a műsor és az újságja logóját is. Úgy tűnik, e lépése alapján ítélte a bíróság Dömsödinek a név és a logó használatát tavaly májusban - egy 12 éve húzódó per végén -, és tiltotta el Surányiékat a további jogsértéstől.

Földvári András elmondta: egy védjegy a bejelentésétől számítva tíz évig védett, utána az addigi tulajdonosnak hoszszabbítania kell. Ilyenformán 2006-ban megszűnt az Autó 2 védettsége, a bíróság mégis Dömsödinek ítélte a jogot annak használatára. Emiatt az Auto News kiadó perújítást kezdeményezett.

Dömsödi megjegyezte: nem újította meg a védjegyoltalmat, ám az Autó 2 eddigi kiadója így is jogtalanul használta az általa levédett nevet és emblémát. A tévés a neki kedvező bírósági ítélet után a lapnyilvántartási feladatokat ellátó Kulturális Örökségvédelmi Hivatalhoz (KÖH) fordult, hogy birtokba vehesse a bírósági ítélet szerint neki járó védjegyet. A KÖH novemberben a kiadó személyét, de a lapalapító nevét is "átírta".

Földvári mindezt "suba alatti" eljárásnak nevezte, arra hivatkozva, hogy a hivatal erről a lépésről egyáltalán nem tájékoztatta az Auto News kiadót. Kijelentette: cégük semmiképpen sem ismeri el, hogy jogellenesen használták volna az Autó 2 címet, illetve a lap (egykor: műsor) logóját. Az MTV-vel kötött szerződés értelmében jogszerűen tehették s tehetnék most is. Úgy véli: minden vagyoni jog is az övék a lappal kapcsolatban.

Dömsödi szerint az Autó 2 név és embléma az ő tulajdona, amelyet most, hosszú pereskedés után kapott vissza - állítja.

A sajtótörvény szerint nyilvántartásba kell venni minden sajtóterméket. Bárki bekopoghat a Kulturális Örökség Hivatalának lapengedélyezési részlegébe (2007 óta itt vezetik a nyilvántartást), és ha a néven nincs sajtótermék, nyilvántartásba veszik, amit kér. (Bejegyzik a nevet, felírják az alapítót, a kiadót és a főszerkesztőt.) A hivatalnak nincs mérlegelési lehetősége. A rendszerváltozás óta több a névvel kapcsolatos vitára tett pontot a bíróság: gyakran az eredeti név más változatával állt elő a vesztes fél. Emlékezetes az országos Új Magyarország - Napi Magyarország, Mai Nap - Mai Lap vagy a Csongrád megyei Délvilág - Reggeli Délvilág esete.

Tegnap még a régi lap volt kapható az újságosnál
Tegnap még a régi lap volt kapható az újságosnál
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.