A jövő rózsaszíne a sárga

Fészekben lakunk majd. Zöld kárpitok, rengeteg növény és fényjárta ablakok között. A szerzés szenvedélye nagyvonalú eleganciává nemesedik. Kevés tárgyat birtokolunk, de azok mind nemes anyagból készült egyedi darabok lesznek. Kerekded formák, kézbe simuló felületek, puhaság. Az állandó törtetés helyébe a gondozás és a természetes harmónia iránti vágy lép.

Alap bútordarabbá válik a hintaszék, amelynek akár több száz variánsa is kialakulhat. Az ember a táj átlagos mozaikdarabkájává szelídül. Uralkodás helyett alázattal fordulunk a növények, állatok felé. Parkosítjuk az életünket. Mesterséges világunkat is a természet képére formáljuk. Nem csupán a külsőségek szintjén: farmgazdaságokról érkezik az étel, ital, az üzemanyag, kis műhelyekben természetes anyagokból készülnek ruháink, tárgyaink. A tömegtermelést az etikus, természetes módon történő gyártás váltja fel. Minden méretre, lélekre szabva készül. A harsány színeket a fa barnája, a fű zöldje és a tenger kékje váltja fel. Az indaként egymásba kapaszkodó széklábak, a mohaszerű szőnyegek, állatokat formázó szobrok töltik meg üvegházszerű fészkünket. Egybemosódik a kint és a bent. Az ember többé nem alakítója, hanem integráns része a természetnek.

Így vezekelnek utódaink - úgy 2050 körül - a mi bűneinkért. Legalábbis Li Edelkoort jövőkutató szerint. A trendelemzés holland nagyasszonyának vízióját Dávidházy Panni tárta elénk a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen rendezett "Kékautókék" dizájnstratégiai fórumon. Az előadás több másikkal egyetemben a design focus (defo) e héten megtartott ötnapos workshow-ján hangzott el. A rendezvény fő célja a hallgatók felkészítése a "Young? Creative? Chevrolet!" címet viselő dizájntenderre. A nemzetközi pályázatra 19 európai ország 105 művészeti intézményéből - köztük hét magyar egyetemről - jelentkeztek diákok.

Dávidházy Panninak a divat, a dizájn, az építészet és a lakberendezés legújabb irányzatait képek-zenék-szövegek áradásával elénk táró előadásán a nemzetközi élvonalba tartozó Trend Union ügynökség tavaszi-nyári, illetve hoszszabb távú előrejelzéséből kaphattunk ízelítőt. A kortárs művészetek ismert mecénásaként, az egyik leghíresebb dizájnakadémia volt elnökeként, múzeumi kurátorként, kiadóként, kézművesség és a természet lelkes támogatójaként ismert Li Edelkoort szerint a trendkutató a jövő régésze, aki a jövő képét a jelen apró mozaikjaiból rakja össze. A világból felé áramló félelmek, vágyak és örömök saját személyiségén átszűrt esszenciájából születnek az új irányzatok. A Trend Union szezononként tölt meg új kötetet hangulatok, ötletek, formák különlegesen szerkesztett tárházával. Dollármilliók sorsáról döntenek ezek alapján. Elemzéseit nemcsak a gazdaság szereplői, hanem politikai, tudományos és művészeti intézmények vezetői is figyelemmel kísérik. Több ezer dollárt kóstál egy kötet.

Nem véletlenül adnak értük ennyit. Az előrejelzések időnként boszorkányosan pontosak. Li Edelkoort csapata a Nissan felkérésére készített trendelemzésében már 1997-ben jelezte: zöld az irány. Az autógyár vezetői csak legyintettek: legfeljebb harminc év múlva. Most mindannyian fizetnek a rövidlátásukért. Az ikertornyok elleni támadás évére military hangulatot sugallt a cég - és Amerika háborúba indult. A tavalyi őszi-téli szezonra mindent beborító szürkeséget, mindent elmosó esőt, a takarás-felfedés váltakozását vizionálták. A gazdasági válság húsz év bénult félelmeinek betetőzése, amelyet a vírusoktól, háborúktól, ökológiai csapásoktól való rettegés uralt.

2009 hívószava a zenéből ismert "unplugged" kifejezés. Lomtalanításra kényszerül a világ, a sallangok eltüntetésére, a dolgok természetes valójának feltárására, gondolatok, fogalmak, érzelmek megtisztítására az utólag rárakodott tartalmaktól. Egy olyan kort zárunk le, amikor már az istenített fogyasztás is unalmassá vált. A vásárlás inkább frusztráció, mint élvezet. Az eladás egy nagyobb show részévé válik, amelyben egyre nagyobb szerep jut a váratlanságnak, az egyszeri, megismételhetetlen élménynek. A megfoghatatlanság, az eltűnés, a gyökerekhez, a múlthoz való visszanyúlás éve az idei, amelyben gyermekkorunk tündérei, mítoszaink androgün figurái köszönnek vissza, kitörésre kész, zabolátlan erőktől hajtva. A homály, az elmosódottság, a diszkrét, finom elegancia a tovatűnő szépség utáni örök sóvárgás uralja a közeljövőt. A gyönyörű anyagok, szofisztikált szabás és merész társítások jellemzik az új stílust. Spontaneitás és rétegződés. Természetes sokrétűség.

S még egy titok, csak úgy ráadásként. A jövő rózsaszíne a sárga. Vincent van Gogh napraforgói újra virágoznak. Ezúttal mindenütt.

Dávidházy Panni trendkutató
Dávidházy Panni trendkutató
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.