Minden itt volt a szemünk előtt
Mátyás királyról és a reneszánszról kiállítást rendezni, biztos siker: 1983-ban a Nemzeti Galériában 550 ezren voltak rá kíváncsiak. A 2008-as reneszánsz év kiállításainak toplistavezetője, a Szépművészeti festészeti válogatása volt a Mediciek Firenzéjéből: 130 ezer látogatóval. Összesen ennyien látták a márciusban nyílt budapesti reneszánsz négyeskiállítást is, melynek helyszínei közül a Budapesti Történeti Múzeumba mentek el a legtöbben, ahol a Hunyadi Mátyás, a király című anyagot 54 132 érdeklődő látta. Mátyás utókorának kincseire a Nemzeti Galériában 45 ezren, Vitéz János könyvtárára a Széchényiben 15 644-en, Beatrix itáliai majolika hozományára pedig az Iparművészetiben 13 500-an váltottak jegyet. A magyar XV-XVI. század építészetének szemléltető összegzését, a Nemzeti Múzeumban ősszel nyílt Reneszánsz látványtárat körülbelül 20 ezren tekintették meg.
Még nem tudjuk hányan fogják megnézni a népművészetben tovább élő reneszánszt a Néprajzi Múzeumban és a korabeli budai udvar egyetlen tudós társaságát bemutató tárlatot a Petőfi Irodalmi Múzeumban, mert ezek még javában nyitva tartanak. Tudjuk viszont, hogy vidéken igen népszerű helyszín volt Ozora, Zsigmond király hadvezérének, Hunyadi János nevelőjének, Ozorai Pipónak a várkastélya és a Visegrádi Mátyás Király Múzeum.
De nemcsak a nézőszámok fontosak, hanem a szellemi összegzés is. 2008-ban együtt volt újra nagyon sok minden, amit a történelem innen szórt szét: ellopott corvinák, elajándékozott kerámiacsodák, elhagyott fegyverek, újabban előkerült régészeti leletek. Európa és a nagyvilág múzeumaiból érkeztek haza a tárgyak, s olykor még vásárlásra is jutott pénz. A reneszánsz év kiállításainak sikerült a töredékekből, az összehordható morzsákból rekonstruálni egy kincses, fényes korszakot, melyre nagyon is büszkék lehetünk. Cél volt bemutatni, hogy a reneszánsznak nem távoli követője volt a Mátyás kori ország, mert a stílus Itálián kívül itt szökött virágba elsőként. Mindezt az eredeti tárgyakon kívül már korszerű múzeumi eszközökkel, projektoros, érintőképernyős megoldásokkal, látogatóbarát vezetéssel, kitűnő katalógusokkal, kísérőprogramokkal tették még érzékletesebbé. Különösen izgalmas szellemi kaland volt a sok-sok összefüggés, máig tartó hatás felvillantása, és a sok szempontú megközelítés a különböző múzeumok révén.