Botticelli: hol volt, hol nem volt

2007 nyarán, mondhatni, kapóra jött, hogy pár hónappal a reneszánsz év megnyitója előtt egy nagy horderejű bejelentéssel állhatott elő Hiller István kulturális miniszter. A tárcavezető Rómában tette közzé a nagy hírt, hogy Botticellinek tulajdonítják az esztergomi vár Studiolójában még a harmincas években felfedezett, restaurálás alatt álló freskót.

A néhány kellemes pillanatot óriási kalamajka követte: a reneszánsz szakértők és nem szakértők egyként vonták kétségbe a mű eredetét, és anélkül, hogy bárki is látta volna az évek óta tisztogatott, restaurált kincset, egyhangúlag kizárták annak lehetőségét, hogy az említett munka az itáliai mesteré volna.

A Mértékletesség már újjászületett
A Mértékletesség már újjászületett

De akkor már nem lehetett visszalépni: az elhamarkodott bejelentést ígérettel kívánta orvosolni a miniszter. Mint mondta, tekintet nélkül arra, ki az alkotója a reneszánsz kincsnek, az évad különös figyelmet és pénzt szentel az ügynek.

Volt mire ügyelni. Az egyedülálló freskó ugyanis ázott, szigetelés híján hol forróság és dzsungelekre emlékeztető páratartalom, hol fagyos levegő kínozta a falképet restauráló Wierdl Zsuzsát. Az azonnali hatállyal ígért tető az évad végére el is készült. Igaz, a rendelkezésre bocsátott nyolcvanmillió forintból - amely elegendő lett volna a restaurálás hátralévő két évére - nem éppen üdvözítő megoldás született: ennyiből nem sikerült ugyanis lézerrel lerobbantani a hatvanas években a műemlékre felhúzott betonsapkát, helyette fölé került egy, az eredetihez cseppet sem hasonlító kupola.

De legalább a féltett fal nem ázik.

Ami a freskót illeti, az egészen karácsony napjáig folyó munka eredményeként év végére elkészült a négyalakos allegóriasorozat Mértékletesség nevezetű alakja, lekerült az összes, korábbi restaurálási maradvány, beton- és műanyagpótlás, miegyéb, és kirajzolódott egy, az ismertnél jóval légiesebb és profi művész munkáját sejtető kép. Részben újjászületett a szomszédos Bölcsesség figurája is, amely előreláthatóan ugyancsak elkészül az idén.

Közben Esztergom városa is akcióba lépett, és félmilliárd forintot felmutatva tavaly őszszel harcba szállt a tulajdonosi jogokért.

- Az állami fennhatóságot 2001-ben törvényben rögzítették - kommentálja a hírt az esztergomi múzeumot vezető Horváth Béla, és nyomatékosítja: továbbra is a Magyar Nemzeti Múzeum leányintézményeként működnek. A 2009-es év elejére ígért tárlatról mindössze annyit fűz hozzá: lesz, majd úgy április környékén, ha megérkeznek a turisták. Hogy pontosan mit mutatnak be, még nem tudja. A szintén év elejére ígért lehetőség kapcsán, mely szerint előzetes bejelentkezés alapján, kis csoportokban látogatni lehetne a Studiolót, ugyancsak a turistaszezon kezdetét említi.

Botticellit mindezek ellenére lehetett azért látni a reneszánsz évében. A Szépművészeti Múzeum Medici-tárlatának főhelyén ott díszelgett az Uffizi Képtártól kölcsönzött remekmű: a Pallasz Athéné és a kentaur.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.