A csend éve Linzben

Ez az év igazán emlékezetesen kezdődött a 190 ezer lelkes felső-ausztriai Linzben. Szilveszter estéjén már tíz óra körül szállingózott a nép, hogy a fogcsikorgató hideg ellenére a legjobb helyeket megszerezze, és mire az óra elütötte az éjfélt, s az eget a Duna felett színessé varázsolta a tűzijáték, 130 ezren szorongtak a gyönyörű barokk téren, a környező ódon kis utcákban, a Niebelungen hídon, a Duna partján. Senki nem akart lemaradni Linz Európai Kulturális Fővárossá válásának nagy pillanatáról.

Ekkorra a Bruckner Házban is véget ért már a hivatalos nyitóünnepség - és ez sem volt szokványos. Egyedül Heinz Fischer államfő kapott lehetőséget az ilyenkor illendő beszéd megtartására, mindenki más mondandójából afféle egyveleget állított össze a rendezőség, amit azután színész olvasott fel. Fischertől mindenesetre ország-világ megtudhatta, hogy most eljött a lehetőség a kitörésre. A szervezők és a városatyák számára ez a kezdet annyi hónap készülődés - és ne legyenek illúzióink, időszakonkénti torzsalkodás, a programok lemondása miatti kétségbeesés - után nagyon jót jelent. Azt, hogy a linzieknek szívügyük az egész évi rendezvénysorozat, hogy fontos nekik és talán önbizalmuk is megnő.

Az újonnan épült Ars Electronica Center máris a város jelképévé vált
Az újonnan épült Ars Electronica Center máris a város jelképévé vált

A szilveszter éjszakai szabadtéri koncerten felcsendülő rakétaszimfónia, az elektronikus popzene persze egyben azt az irányt is jelképezte, amelyet Linz önmagának ügyesen kitalált: az Ars Electronica fesztivál annyira egyedi, hogy még csak meg se próbálják máshol utánozni. Jelképe ma már a városnak, s szinte magától értetődő, hogy a kulturális év kereteibe illesztették az új székház felavatását - nem is akárhogyan, soha nem látott fénypompával, amely esténként egészen más képet kölcsönöz a Duna-parti környéknek.

Az éjszakai koncert egyben "aláfestette", vagy inkább magyarázta az évad zenei igazgatójának a szokványostól alaposan eltérő koncepcióját. Peter Androsch, a szervezők közül az egyetlen tősgyökeres linzi, valamiféle akusztikai közmegegyezést álmodott meg. Abból indul ki, hogy a városlakóra a mai élet szinte kibírhatatlan zajt kényszerít rá. A szemét az ember behunyhatja, de mi van a nem kért ordító zenével, lármával, mobiltelefonokkal? A fülét nem csukhatja be, kímélet pedig nincs - mondja a zenei igazgató, aki szerint Linz zenei városként aligha tűnhet ki, a csend városaként azonban annál inkább. Megalkotta tehát az erről szóló chartát, amelynek elfogadói - lokálok, nyilvános helyek - tanúsítványt kapnak e kötelezettségükről. Azért persze a zenei program nemcsak ennyiből áll: 800 "igazi" eseményt is kínál a város az idei évben, köztük Bruckner-feldolgozásokat és rendelésre írt új műveket - utóbbiakkal jelezve, hogy a megszokott is eltér a szokványostól.

Ugyanez a törekvés jelzi a Lentos már megnyílt kiállítását, a Best of Austriát. A napsütésben és az esti megvilágításban a Duna vizén oly szépen tükröződő üvegépület világos termeibe harminc nagy múzeum, illetve kisebb, de meghatározó galéria küldött 3-3 műalkotást, azt, amelyet az illető intézmény igazgatója a legfontosabbnak ítélt. Ritkábban látható, de az érintett igazgatóknak kedves festmények, szobrok, iparművészeti tárgyak kaptak itt helyet, és a Lentos igazgatónője magyarázattal is szolgál: nem lehet a cél mindig ugyanazt mutatni, legalább ilyen fontos, hogy a közönség az újjal ismerkedjen, ha lehet, mai alkotásokkal. A kortárs művészet minden ága különös hangsúlyt kap ebben a városban. Már csak azért is, mert hiszen Linz - ahogyan a már hónapok óta megnyílt kiállítás dokumentálja - mégis csak Hitler kedvenc városa volt, s ezt a foltot talán könnyebb eltávolítani, ha következetesen a Führer által gyűlölt, üldözött, elfajzottnak ítélt művészetet helyezi előtérbe.

A valóban rakétaszerűen indult évad első napjaiban megkezdődött a színházi fesztivál "Hóvihar" címmel jelölt első része is. Együttesek, produkciók mutatkoznak be a világ minden részéből. A szervezők reményei szerint valóban viharos lesz a tempó - a provincializmus vádjával küszködő kisváros nem bánja az orkánt sem. Jobb az, mint az unalom - mondják. A neheze most jön, az indulással keltett figyelmet fenn kell tartani. A köddé vált álmokról - a meghiúsult produkciókról, az oly régen vágyott zenés színház éppen csak megkezdett építéséről - most nem esik szó, igaz, kárpótolnak az elkészült remek építmények. A svájci intendáns, Martin Heller nem győzi dicsérni Ausztriát, amely az ígéretekhez híven összehozta a 60 milliós költségvetést. Ahogyan szokásos, a város, a tartomány és a szövetség egyenlő arányú hozzájárulásából. Politikai vita nélkül, mert most mindegy, ki hova tartozik, Linz ügye mindennél fontosabb, itt Ausztria becsületéről (is) szó van.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.