Friss szelek fújnak Hollywoodban
A három óránál is hosszabb, a Los Angeles-i Beverly Hilton Hotelben megrendezett show-ba (igaz, ennek körülbelül a harmada reklámblokk volt) annyi arcot szerveztek be, amennyit csak elbírt a ceremónia.
A hagyományok szerint a poénokat nem egy műsorvezető, hanem maguk a jelölteket és a díjakat bemutató sztárok szolgáltatták - több-kevesebb sikerrel. A szellemesebbek közé tartozott Ricky Gervais, aki azzal élcelődött, hogy hiába feküdt le és élt át borzalmakat kétszáz középkorú európai újságíróval, mégsem jelölték semmire. Kevésbé volt népszerű Sacha Baron Cohen, aki a gazdasági világválságnak tudta be, hogy Madonna kirúgta egyik "asszisztensét", Guy Ritchie-t.
A kiosztott díjak meglepően friss és bátor gondolkodásról tanúskodtak, ami mindenképpen új a HFPA korábbi konzervatívabb döntései fényében. (Ami viszont nem változott, hogy a díjazott művek zömét a magyar közönség még nem láthatta, mert ilyenkor kivárnak a hazai forgalmazók.) Kifejezetten szimpatikus, hogy volt merszük díjazni egy innovatív művet: a világ első animált dokumentumfilmje, a Libanoni keringő lett a legjobb külföldi mű. Ari Folman rendező Hollywoodban kapta meg azt az elismerést, amelyet az európai filmdíjak kiosztása során nem sikerült, azaz maga mögé utasította Matteo Garrone naturalista-konzervatív Gomorráját.
Arra is megszületett a válasz, hogy vajon lehet-e posztumusz Golden Globe-ot kapni, mivel Heath Ledger elnyerte a legjobb drámai mellékszereplőnek járó elismerést A sötét lovagban nyújtott alakításáért. A szobrocskát a film rendezője, Christopher Nolan vette át, aki szerint Ledgernek fix helye van a filmtörténetben. Kérdés, mit gondolnak erről durván egy hónap múlva az Oscar-díjakat odaítélő filmakadémia tagjai.
Bár az elemzők szerint kifejezetten kockázatos, ha egy színész önmaga ellen versenyez, azaz több filmét jelölik, most nem járt rosszul Kate Winslet: ő lett a legjobb drámai színésznő (A szabadság útjai) és a legjobb drámai női mellékszereplő is (The Reader). Ezek után nem csoda, hogy majdnem elsírta magát örömében. Igaz, a legnagyobb zokogást mégsem ő, hanem a Happy Go Lucky című Mike Leigh komédia főszereplője, a legjobb komikus színésznő, Sally Hawkins hozta. A ő esetében tényleg fennállt a veszélye, hogy egyetlen értelmes mondatot sem tud kinyögni, de a túlzott meghatódás érthető: végül is tényleg a semmiből robbant be a filmes világ közepébe. És két olyan legendát előzött meg, mint Meryl Streep és Emma Thompson. A legjobb komikus színész Colin Farrel lett az Erőszakikban nyújtott alakításáért.
Szenzációs fordulat a már leírt, a gépezetből kihullott Mickey Rourke legjobb drámai színész elismerése. Ahogy fogalmazott, ő nagyon messziről jött vissza, köszönhetően egy fiatal rendezőnek, aki a karrierjét kockáztatta azzal, hogy ragaszkodott hozzá. Ez a férfi Darren Aranofsky, aki A pankrátor című művével megnyerte a velencei filmfesztivált, és csupán így tudott amerikai forgalmazót találni a filmnek.
A játékfilmes versenyt számszerűleg Danny Boyle Slumdog Millionaire című drámája nyerte: a legjobb drámai film, a legjobb forgatókönyv (Simon Beaufoy), a legjobb rendezés és a legjobb zene díját e produkció kapta. Történetének középpontjában egy indiai srác áll, aki megnyeri ugyan a Legyen ön is milliomost, de csalással vádolják, és meghurcolják. A legjobb komédia Woody Allen Vicky Christina Barcelonája lett.
A ceremónián számos tévés díjat is kiosztottak. Magyar szemszögből a négy szobrot is besöprő John Adams című HBO-minisorozat a legérdekesebb, mivel nagy részét Magyarországon forgatták. A gálán a producer Tom Hanks is kiemelte a budapesti helyszíneket, a főszereplő Paul Giamatti pedig a "nagy magyar nemzet" humorérzékét emelte ki.