Nagylábujj ellenfényben

Magvető Írótükör, Burger Barna fotóival, Budapest, 2008, 2000 Ft

Nem is tudni, mi fogja meg igazán a kukucskálót: a telerótt füzetlapokon pihenő, elárvult toll? Dragomán György nagylábujja? Garaczi László ágylaptopja vagy Tóth Krisztina ellenfényben felsejlő árnyalakja? Valahogy ez mind. Egyenként és együtt.

Nem akármilyen fába vágta a fejszéjét a Magvető Kiadó. Mindenhova bekukucskáló korunkban ugyanis vélhetően épp az írók, költők dolgozószobája, íróasztala bír a legkevesebb hírértékkel. Nem rejtenek a fiókok szaftos titkokat, nem lesnek ki titokcsontvázak a könyvgerincek mögül, és nincsenek sikamlós részletek. Igazából egy író dolgozója az olvasónak tárulkozik ki igazán, neki vall a könyvespolc rendezetlensége, egy kaján vigyor a portrén, és az ő fejében cseng össze mindez a kiválasztott részlettel.

Burger Barna fotói nem tolakodóak, nem az elcsent pillanat megragadására törekszenek, és így nem is bombasztikusak. Sokkal inkább a munka csöndes és szívós állandóságát, a műben csordogáló időt, a teremtés időtlen gesztusát fogják meg. Azt, hogy az irodalom nem misztikum, nem áttekinthetetlen magasságokba vesző titok. Az író pedig ember. Gyarló, kaján, törékeny lény. Lehet borzas a haja, és elégedetten vigyoroghat ki a szobából. És - paradox módon - minél emberibb, annál jobban őriz valamit mégiscsak a létrehozás, az írás megmagyarázhatatlanságából. Elég egy pillantást vetni Esterházy íróasztalra, hogy belássuk: a Harmonia Caelestis nem lehetett sétagalopp. És elég ránézni Parti Nagy Lajos orrnyeregre tolt szemüvegére, beszívni a hosszú pillanat csöndjét, hogy érezzük, mennyi pillantás, mennyi önsanyargató fegyelem, és mindezt szemvillanásnyi idő alatt felülíró játékosság hívhat elő egyetlen verssort. Amit akár már másnap kihúz a szövegből. De most nem is az író, hanem a tárgyai mesélnek: laptopok, munkafüzetek, ölben felejtett könyv, az innen-onnan elomló, sárgás, patinát adó fény, vagy csak egy slukk cigaretta az utcára néző erkélyen. Burger Barnának volt annyi ideje, hogy kivárja, mikor nem lesz zavaró a jelenléte, mikor feledkezik bele ismét a szerző a munka nem csak mímelt örömébe. E tekintetben tehát mégiscsak ellesett pillanatok keverednek a portré természetes-mesterséges pillanataival: a magány és az olvasóval való összekacsintás huncutsága.

A 26 magvetős szerzőt bemutató naptár nem egyszerű naptár: kalendárium. A szó igazi, nemes értelmében. Szövegrészletek találkoznak a megfelelő képekkel, s persze az irodalmi évfordulókat is gondosan jelzik a szerkesztők. Miközben hétről hétre, lapról lapra közelebb jönnek a művek mögé bújt alkotók. Meztelenebbek most sem lesznek, mint saját könyveik lapjain. Egy-két titkot azért mégis felvillantanak. Csupa olyat, amiről már eddig is tudtunk. De látni csak most látjuk igazán.

Tóth Krisztina
Tóth Krisztina
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.