Trágár, de szeretetre méltó
Csak a legelvetemültebb musicalrajongóknak cseng ismerősen a Robert Lopez és Jeff Marx szerzőpáros neve. Legnagyobb dobásuk az Amerikában öt éve bemutatott Avenue Q című zenés darab, amiért jó pár Tony-díjat vághattak zsebre, köztük a legjobb musicalnek járót.
Az előadás különlegessége, hogy pont olyan bábok játszanak benne - színészekkel együtt -, mint a Szezám utca című tévésorozatban. Tévedés ne essék, ez a musical egyáltalán nem kisgyerekeknek szól. Olyan témákat firtat, mint a rasszizmus, a pornográfia vagy a homoszexualitás. Nyelvezetét sem a mesekönyvekből emelték ki, ahogy a bábszex sem Andersen leleménye. A darab fordítója, Baráthy György dramaturg szerint A mi utcánk - Avenue Q olyasmi, mint a Jóbarátok és a South Park találkozása. Trágár, de szeretetre méltó.
Az olvasópróba előtt már elkészült öt báb a tizenvalahány közül. A színészek és Harangi Mária rendező egyelőre barátkoznak, fotózkodnak velük. Koryürek Vera, Vörösné Rácz Anita, Kmetty Olívia és Gulyásné Dóczi Lívia az eredeti amerikai példányok kiköpött másait a Budapest Bábszínház műhelyében készítette.
Nem volt könnyű dolguk: se terv, se tervező nem segített, néhány fotó alapján kellett rekonstruálniuk a bábokat. Órákat bíbelődtek azzal, hogy nagyítóval tanulmányozzák a képeket, kisakkozzák a méreteket, kitalálják az anyagokat. Aztán jött a következő fázis: hatalmas fazekakban megfesteni a frottírt és a műszőröket, ám ezt a textilfestők kapásból visszautasították. Ez is, mint maga az egész bábkészítés, jó adag kitartást, makacsságot igényel. Mert ha kell, négyszázszor lebontják és összevarrják az anyagokat, újrafaragják a tömbszivacs fejet, a lapszivacs testet. Ez a tetemes ára (szó szerint) a jó munkának.
Persze igyekeznek spórolni, ahol lehet. A mellényeket maguk kötik, kisingeket gyerekruhaboltban vesznek. És ha zakót nem kapnak készen, akkor varrnak helyette parádésat. A mozgatási technikát kidolgozni is leleményességet igényel. Mivel nagy részük kesztyűs báb, úgy kellett összerakniuk, hogy egyformán használhassa jobb- és balkezes színész. Talán lábasfogó kesztyűhöz hasonlíthatók leginkább, amelyeknek hüvelykujját középre húzták be.
A báboknak egyébként több rend jelmezük van. Ez az oka annak, hogy - a gyorsöltözések miatt - egy fejhez két test is készült. Míg egyikük játszik, addig az öltöztetők a következő jelenet ruháját az "ikertestre" húzzák.
A tisztításukhoz természetesen megvannak a speciális eszközök - mondja Koryürek Vera. Ilyen például a visszafehérítés, ami más, mint ha kihipóznánk egy inget. A színpad nem is bírja a makulátlan fehéret, ezért a tervezők mindig visszatöretik. Közkeletű mondás a színházakban: "jaj, ez még színpadfehér", ami szabad szemmel mocskos, de a reflektorok miatt a nézőtérről egyáltalán nem tűnik annak.
Igaz, ezek a lámpák nem is tesznek túl jót a matériáknak, gyorsan fakítják, kiszívják őket. Mint ahogy használat közben is elvékonyodik az anyag, ettől jóval kényelmesebb a színészeknek.
És hogy milyen bábok készülnek az Avenue Q próbáira? Például Kuki Mumus, aki magának való alak, az internet megszállottja. Nicky, a krónikus munkakerülő, Rod lakótársa. Princeton, a friss diplomás pályakezdő fiatalember és Kate Mumus, napközis tanárnő.
Ja, és a darabban van még néhány élő szereplő. Ilyen Michael Jackson. Igen, az a Michael Jackson! Ő is az Avenue Q-n él.
Ő a gondnok.