Felelősen a közösségért

Nemcsak a multik, a kisvállalkozások is mind fontosabbnak tartják, hogy munkájuk minél kisebb környezeti terheléssel és minél nagyobb társadalmi haszonnal járjon.

"A CSR - a társadalmi felelősségvállalás - divat, illik demonstrálni ez irányú tevékenységünket, úgy tenni, mintha... Szaporodnak a CSR-rel kapcsolatos díjak, vállveregetések, ami jó, mert azt mutatja, hogy egyre több cég foglalkozik ezzel a szemponttal" - értékelte a vállalkozások társadalmi felelősségvállalásának jelenlegi helyzetét Szeles Péter, a Magyar Public Relations Szövetség elnöke a szervezet által kiadott "CSR Best Practice 2007" című kiadvány bemutatóján.

Ugyanakkor mégsem mondhatjuk azt, hogy ez a szemléletmód dinamikusan terjed a vállalkozások között, inkább a lassú szemléletváltás a jellemző. A helyzet tehát javul, mert már nemcsak a multik érzik fontosnak a CSR-t, mind több vállalkozás jön rá arra, hogy ez az ügy nem feltétlenül pénzkérdés. Úgy is lehet látványos változást elérni, ha nem verjük magunkat költségekbe. Ezt példázza egy fővárosi kisvállalkozás, a Bakos Faipari Egyéni Cég.

A negyvenöt fős vállalkozás a felelősség jegyében szelektív hulladékgyűjtést szervez. Évente 250 tonna szén-dioxid-kibocsátást takarít meg azzal, hogy az üzemben keletkező fűrészport, faforgácsot összegyűjti, majd a fűtési szezonban egy automata berendezésben égeti el, így nincs szükség egyéb energiaforrásra. A szemléletformálás részeként a környező általános iskoláknak mechanikus palackzsugorító prést ad. Az iskolai technikaórákat szemléltetőeszközökkel segíti. Látható, hogy itt az üzenet volt az elsődleges, nem annak az ára.

A Budapest Bank egyik újdonsága első környezettudatos termékének megjelenése, azaz a zöldenergiába fektető Budapest Klíma Befektetési Alap meghirdetése volt. Ezt a konstrukciót olyanoknak ajánlják, akiknek a magas hozam mellett fontos érték a természet egyensúlyának megőrzése, a környezetszennyezés csökkentése. Ez a befektetési lehetőség a klímaváltozás káros hatásait mérséklő, a megújuló energiát hasznosító cégek részvényeit kínálja.

Az egyik legnagyobb mobilszolgáltató, a Pannon ma már csak újrahasznosított papírt használ belső és külső kommunikációjában. A munkatársak számára pedig azt ajánlja, hogy aki egy óránál hosszabb ideig marad távol a gépétől, kapcsolja ki azt, illetve az üres helyiségekben kapcsolja le a villanyt. Újonnan vásárolt számítógépeik laptopok lesznek, mert ezek jóval kevesebb energiát fogyasztanak, mint a PC-k.

A konkurens Vodafone sem akar lemaradni ezen a téren. A cég 2004 óta gyűjti a használt készülékeket - tavaly összesen 4200 kilogramm telefont és akkumulátort gyűjtöttek össze. Hatékonyan dolgoznak együtt az egyik legnagyobb hazai természetvédelmi szervezettel, a WWF Magyarországgal. A Vodafone live! hozzáféréssel rendelkező előfizetőik hazai, illetve egzotikus állatok hangjainak és fotóinak letöltésével segíthetik a zöldszervezet hazai állatvédő programjait - az akció keretében befolyt összeg 85 százalékát kapja meg a WWF Magyarország.

A cementgyárairól ismert Holcim vezetői úgy gondolják, hogy nem elég beszélni a felelősségről, hanem tenni is kell azért, hogy a vállalatot valóban a felelősen gondolkodók között tartsák számon. E koncepció részeként Miskolcon, Nyergesújfalun és Lábatlanban környezetvédelmi és takarítási napokat szerveznek. A hejőcsabai gyár előtt 2006 óta üzemel az a tábla, amely folyamatosan mutatja a kibocsátási adatokat - egy cementgyár környékén élőnek nincs ennél hasznosabb információ.

A Holcim számára fontos, hogy országos szinten is támogassa a hátrányos helyzetű csoportok életkörülményeinek javítását. A 2005-ben létrehozott Holcim Hungária Otthon Alapítvány bérlakás-építési programot támogat, de úgy, hogy régi és más funkciójú épületeket - laktanyákat, raktárakat - alakítanak át lakóépületté. Eddig országszerte hatvan lakást adtak át, összesen száz új otthont létesítve az alapítvány 300 millió forintjából.

A Magyar Public Relations Szövetség idei tapasztalatai szerint a globális pénzügyi válság joggal és utólag irányította rá a figyelmet a felelős gondolkodás gazdasági, társadalmi és politikai szükségességére. A válság, amely minden bizonnyal komoly hatással lesz az elkövetkező évek életminőségére hazánkban is, részben éppen azért alakulhatott ki, mert a szervezetek működésében, az üzleti döntésekben vagy teljes mértékben hiányzott, vagy pedig periferikus volt a felelősség szervezeti és vezetői felvállalása.

A gazdasági válság mellett a klímaváltozás és az egyéb környezeti veszélyek alábecsülése is a felelősség hiányára mutat. A Magyar Public Relations Szövetség szerint olyan korszak kezdődik, ahol paradigmaváltásra van szükség ahhoz, hogy a társadalom túlélje a környezeti és gazdasági kihívásokat. A vállalatoknak példát kell mutatniuk, élen kell járniuk a felelős környezeti és társadalmi szerepvállalásban, mert saját - jól felfogott - érdekük, hogy biztosítsák a fenntartható fejlődést. Újra kell fogalmazni a szükségleteket, s ebben a vállalatoknak nemcsak kiszolgáló, hanem nevelő szerep is jut. Ma még kevés példát látunk, találunk a vállalati szféra ilyen mélységű megnyilvánulására, de a szövetség reméli, hogy néhány éven belül a vállalati szféra és a társadalom is felnő ehhez a változáshoz.

Újra kell fogalmazni a szükségleteket
Újra kell fogalmazni a szükségleteket
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.