Börzén az éjszaka titkai
A filmtervek többsége a thriller, a film noir, a kalandfilm műfaját célozta meg, de akadt köztük Tündér Ilona legendáján alapuló történelmi fantasy, vígjáték és vegyes műfajú dráma is. Az írók ismertették forgatókönyveiket, amelyeken akár már öt-tíz éve dolgoznak.
- Végre önálló műfajnak tekintik a forgatókönyvírást! - jegyezte meg lapunknak Sipos Pál, a Magyar Televízió főszerkesztője, a zsűri egyik tagja a szünetben. Arra utalt, hogy a korábbi évtizedekben zömmel írták is filmjeiket a magyar rendezők, főként megélhetési okokból. A szokás azonban tovább él, nem véletlen, hogy a börzén Grunwalsky Ferencen kívül egyetlen nagy tapasztalatú filmkészítő sem jelent meg. A fiatalabb nemzedéket képviselő Herendi Gábor is üdvözölte, hogy kezd szétválni a rendezés és a forgatókönyvírás, és terjed itthon a nemzetközi gyakorlat, hogy egy-egy könyvhöz producer keresi meg a rendezőt.
Kovács Gábor producer ugyanakkor szóvá tette, az írók közül többen is filmrendezői ambíciókat táplálnak - ez így nem igazán "börze". - Három forgatókönyv is érdekelne a bemutatottak közül, de nincs miről tárgyalni, ha az írók csak magukat fogadják el rendezőként - mondta rezignáltan. Pedig Bereményi Géza író-rendező, a zsűri elnöke is igen jónak tartja a forgatókönyveket. Szerinte az írók 40 év alatti új nemzedéke jól debütált, egy súlyos kifogása mégis van. - Föltűnő, hogy szinte senki sem él a filmezésnek azzal a nagy lehetőségével, egyszersmind kötelességével, hogy megjelenítse a társadalom aktuális problémáit - hangsúlyozta. - Nem valamiféle realista filmes szemléletet hiányolok, hanem a reagálást mindarra, amire a közfigyelem is irányul - egészítette ki, elismerve: közvetve mindegyik téma utal a valóságra. Szerinte közrejátszik egyfajta félelem, hogy botrányt kavarhat manapság a közvetlen filmes reagálás. Krigler Gábor forgatókönyvíró, a börze egyik szervezője megjegyezte: bár a szerzők közönségfilmeket álmodtak meg, ne gondoljuk, hogy sekélyes szórakoztatásra törekedtek.
Globális valóságunkról szól a fődíjas (a Magyar Televízió által fölajánlott egymillió forintot elnyert) munka, Nagy Tibor Real Time című terve, melyet a zsűrielnök bravúrosnak tart. Egy fiatal nő és egy férfi külön-külön bennragad egy-egy liftben. Egyikük Angliában, a másik Budapesten. Kiderül, mindketten foglyok, egy ördögi játék eszközei, amelyben fogadásokat kötnek életükre. A sztori Joel Schumacher A fülke című moziját juttatja eszünkbe, bár izgalmasabbnak látszik. A félmilliós különdíjat Dési András György és Morvay Gábor Titkos pizsama című könyve kapta, amely egy álmatlanságban szenvedő fiatalember éjszakai kalandjait meséli el. Ennek kapcsán Sipos Pál megjegyezte: több filmterv témája az éjszakai élet, mintha szerzőik távolságot tartanának a nappali valóságtól.
A díjnyertes szerzőktől megtudtuk, a bemutató után többen is érdeklődtek munkáik iránt. Hogy melyik film és mikor valósulhat meg, még nem lehet tudni.